Bevlogen architectuur met visie

Bontinck Architecture & Engineering is een multidisciplinair ingenieurs- en architectenbureau, gevestigd in Gent. Het ontwerperscollectief onder leiding van John en Dirk Bontinck staat bekend om zijn vooruitstrevende visie. Ter illustratie selecteerden wij voor u negen inspirerende projecten die getuigen van een bevlogen architectuur.

TRIBECA
Gemengd nieuwbouwproject in volle aanbouw op de site van het voormalige industriële terrein Filature du Rabot. Het vertrekt van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Bruggen naar Rabot’ en streeft tegen 2018 naar een nieuw stedelijk woongebied met een volwaardige mix van woningen, handel, parkeren en groen. Het totale project behelst ca. 35.000 m² ontwikkelbare vloeroppervlakte, waarvan ca. 6600 m² bestemd is voor commerciële doeleinden (retail, kleinhandel, kantoren …) en de overige 28.400m² voor het realiseren van verschillende woontypologieën. Het gaat om 181 appartementen, 29 grondgebonden woningen, twaalf duplexen en zes lofts – 228 wooneenheden in totaal. Hiervan is 20 % voorbehouden voor sociale huisvesting. Ondergronds komen een vierhonderdtal extra parkeerplaatsen. Zo ontstaat een groen en doorwaadbaar binnengebied. Groen is er ook volop in de hoogte, met name via een publiek toegankelijk groendak op het retailgebouw en speels ontworpen groendaken op de verschillende gebouwenniveaus.

Nieuwstraat AALST
Een in het oog springend complex op een smal, langgerekt perceel tussen de Nieuwstraat en de Ridderstraat dat wonen, retail en parking combineert. Aan de kant van de Nieuwstraat maakte het bestaande ING-gebouw plaats voor een gloednieuwe winkelruimte, waar ook modeketen ZARA een onderkomen kreeg. De gevel bestaat uit een combinatie van grote glaspartijen en volle witte natuursteen. Op het dak zijn vijf wooneenheden met daktuinen en een semipubliek groendak ingericht. De bewoners kunnen genieten van een prachtig zicht op het Belfort en de stad, zij het zonder het contact met de bruisende winkelstraat te verliezen. Aan de kant van de Ridderstraat is het ING-gebouw dan weer gestript tot op de betonstructuur en met behulp van invulmetselwerk, witte crepi en zwart aluminium buitenschrijnwerk omgevormd tot een aangenaam, modern ogend complex met zeven appartementen en twee duplexwoningen.

@FLUVIUM LEGIA
Het perceel van @Fluvium Legia is gelegen aan de Minnemeers, langs de Leie in Gent. Aan de andere zijde grenst het terrein aan de geklasseerde gebouwen van de Nemrodzaal. Door deze specifieke oriëntatie staat het gebouw centraal op het perceel, valt er een maximale hoeveelheid zuiderlicht op de site en ontstaat er een groenzone aan de Leiekant. Daarmee haakt het bouwproject in op de vraag van de stad Gent om de Leie via een groenas te verbinden met het parkje in de Willem De Beersteeg. Om de visuele impact van het bakstenen gebouw te minimaliseren, de doorwaadbaarheid van de site te vergroten en het ‘nieuwe’ zicht van de Leie op de Nemrodzaal te vrijwaren, neemt het bouwvolume af naar boven toe. Door de architecturale afslanking ontstaat er tevens ruimte voor daktuinen. Alle appartementen kijken uit op de Leie en beschikken over (deels inpandige) terrassen en grote ramen aan de zonzijde. Doordat ze elk quasi uniek zijn qua indeling, profileert de gevel zich als een rationeel samenspel van drie raamtypologieën.

DUNANT GARDENS
De modernistische CIAC-garage aan de rand van de Gentse binnenstad, die dateert uit 1964, heeft een lange en boeiende geschiedenis achter de rug. Door plaatsgebrek en de technische beperkingen van het gebouw verhuisde de garage naar andere locatie en drong een herbestemming van de oude site zich op. Dunant Gardens biedt een gevarieerd en kwalitatief woonaanbod. Een belangrijk aandachtspunt was het behoud van enkele niet-beschermde, maar architecturaal waardevolle gevels. De gevelpartij op de hoek van het Beneluxplein en de Henri Dunantlaan vertoont dan ook een sierlijke vloeiende lijn, geaccentueerd door een ranke betonnen kroonlijst. Achter deze gevel worden 197 wooneenheden ingericht, waaronder 52 assistentiewoningen met een ondergrondse parking. De meanderende woonblokken creëren vier semipublieke binnentuinen en betrekken het groen dichter bij het woongebeuren. De bebouwing op niveaus 5 en 6 zijn vormgegeven als penthouses om het volume van het bouwblok visueel te verlichten en meer dag- en zonlicht toe te laten in de binnentuinen. Aan de straatkant zal het geheel plaats bieden aan een zevental kleine handels- en retailzaken. De oude showroom van 600 m² meter aan het Beneluxplein zal dienst doen als winkelruimte. Dit veelbelovende project is volop in uitvoering.

RESIDENTIE PARKBOS
Een project in Zwijnaarde, waarvan de realisatie al is gestart. Op het programma: 32 appartementen, acht ruime woningen en veertig ondergrondse garages. Twee volumes aan de straatzijde bieden een fraai uitzicht op het groene binnengebied. Met zijn unieke tuinen zal het geheel naadloos aansluiten op de omliggende beschermde groenzones en het toekomstige parkbos. Tussen de twee gebouwen wordt een weg voorzien die zowel de achterliggende eengezinswoningen als het parkbos bereikbaar maakt. De verschillende gebouwdelen staan los van elkaar, maar vormen een eenheid dankzij de ‘geplooide vlakken’ die zich rond de verschillende typologieën vouwen. Tussen deze ‘geplooide vlakken’ wordt er via een spel van gesloten geveldelen en grote glaspartijen een dynamiek in de gevel gecreëerd die zowel voldoende privacy biedt als een grote lichtinval garandeert. Door het achteruitspringen van enkele gevelvlakken ontstaan er bovendien ruime terrassen.

RESIDENTIE BEAUX ARTS
Op de hoek van de Kortrijksesteenweg en de Marnixstraat – een belangrijke as tussen het station en het centrum van Gent – zal een kantoorgebouw van AXA plaatsmaken voor een geheel met 38 assistentiewoningen, gemeenschappelijke ruimtes, een commerciële invulling en achttien appartementen. De ondergrondse verdiepingen
(-1 en -2) blijven behouden en zullen fungeren als sokkel van de nieuwbouw. De commerciële ruimte aan de straatzijde langs de Kortrijksesteenweg vormt meteen ook de hoofdingang van de assistentiewoningen. Deze leidt bewoners en bezoekers via een lichtrijke, gemeenschappelijke ruimte naar de andere trap- en liftkernen. Zowel qua materiaalgebruik als qua afwerking spreken de appartementen in de Marnixstraat (geschilderde bezetting en glazen borstweringen) en de assistentiewoningen in de Kortrijksesteenweg (geëmailleerde steen, stalen schrijnwerk en glazen borstweringen) een andere architectuurtaal. De historische, gekromde bouwlijn op de hoek krijgt opnieuw vorm vanaf de eerste verdieping.

PROJECT EMMA
Grootschalig project in Adinkerke (De Panne), dat klaar zal zijn tegen 2019. Centraal op een site in een groene parkomgeving van 1,3 hectare aan het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke bevindt zich ‘Project Emma’, een gerestaureerd negentiende-eeuws kasteeltje in art-nouveaustijl dat te boek staat als bouwkundig erfgoed. Deze kasteelvilla zal een volledige renovatie ondergaan en uitbreid worden met een orangerie, zodat ze zal kunnen fungeren als ontmoetingsplek en organisatiepunt van verschillende comfortdiensten voor de bewoners van de tachtig assistentiewoningen op de site, die verspreid zijn over zes nieuwbouwvolumes. Elk volume biedt plaats aan dertien à veertien assistentiewoningen met een fraai uitzicht op het water en het groene binnengebied. De woonblokken staan los van elkaar, maar vormen een visuele eenheid dankzij de geplooide vlakken die zich rond de verschillende typologieën vouwen. Tussen de geplooide vlakken geeft een spel van gesloten delen en grote glaspartijen de gevels een fraaie dynamiek, die zowel voldoende privacy als een riante lichtinval garandeert. De nieuwbouwvolumes worden gestapeld rond een centrale kern en profileren zich met hun specifieke vorm als zes unieke puzzels.

DOCKSIDE GARDENS
Nieuwbouwproject langs de Doornzelestraat, aan de Gentse stadsrand nabij het Handelsdok. Het omvat de realisatie van 63 wooneenheden in diverse typologieën, oppervlaktes en groottes (waaronder vijftien grondgebonden duplexwoningen met eigen tuin), ondergebracht in twee gebouwen. De architectuur bestaat uit een mix van metselwerk, beton, glas, hout of een gelijkwaardig materiaal. Het overgrote deel van de gevels wordt gerealiseerd in parement. Het onderscheid tussen de grondgebonden duplexwoningen komt subtiel tot uiting via een andere kleur voegwerk of een andere manier van voegen. De variatie in de positie van het schrijnwerk geeft iedere duplexwoning een eigen identiteit. De recuperatie en de buffering van hemelwater, het ruimschoots voldoen aan de bepalingen tot het bereiken van het opgelegde K- en E-peil en de implementatie van energiezuinige technieken zullen bijdragen tot de duurzaamheid van het project. Vermits de site ook nog eens wordt aangesloten op een stadsverwarmingsnet, kan het geheel gerust bestempeld worden als een ecoverkaveling. Klaar in 2019.

KOBENHAVN
Dit project versterkt vanaf 2019 het wonen in de kernstad van Gent, in een gebied dat in volle herontwikkeling is en doorgaat voor gemengde woon- en werkzone. De nabijheid van het water, de gemakkelijke toegankelijkheid voor voetgangers en fietsers, het brede aanbod van stedelijke voorzieningen, een bestaand buurtpark aan de noordzijde en een toekomstige groenzone aan de zuidzijde …: Kobenhavn biedt heel wat unieke troeven. Een trage verkeersas maakt de verbinding met de rest van de stad. Het project voorziet in de realisatie van 247 diverse wooneenheden, met een nadruk op woningen voor grote gezinnen. Lot 1 (86 appartementen) bekleedt een unieke positie vanwege zijn rechtstreekse ligging aan de kade en zijn inplanting in het verlengde van een reeks historische havenloodsen. Het ontwerp van het gebouw – de aanwezigheid van een sokkel, een primaire horizontale geleding, een secundaire verticale ritmering en een uitgesproken uitkragende kroonlijst – verwijst naar de structuur van de aanpalende loodsen. Dit zal resulteren in een eenvoudig, repetitief volume met een horizontaal accent. De gevels worden uitgevoerd in bruinrode baksteen, en de sokkel in blauwe hardsteen. De verhoogde sokkel aan de oostzijde zal worden aangelegd als een gemeenschappelijke tuin, die een verbinding moet creëren tussen het openbaar domein en het (hoger gelegen) gebouw. Het hoofddak wordt integraal aangelegd als groendak. Onder het gebouw bevindt zich een ondergrondse parking die zich uitstrekt over twee bouwlagen en plaats biedt aan 156 auto’s en 188 fietsen.

Tekst en beeld | Bontinck Architecture & Engineering