“Ons bloed stroomt sneller bij grote of unieke interieurprojecten”

Gielissen Interiors | Exhibitions | Events is een Nederlandse bouwer die vooral grotere interieurwerken uitvoert. “We werkten vroeger meestal met houtachtige materialen”, zegt Frank van der Pasch. “Tegenwoordig zien we echter steeds meer verschillende materialen opduiken in de interieurbouw. Daarvoor is specifieke knowhow en materialenkennis nodig, die we overvloedig in huis hebben.” 

De heer Toon Gielissen startte als schrijnwerker in 1937. In de naoorlogse jaren legde hij zich toe op tentoonstellingsbouw. Hieruit groeide de afdeling Exhibitions, die beursstanden ontwerpt en bouwt voor internationale klanten. “Daarnaast hebben we nog de businessunit Events, die onder meer Nederlandse en Belgische paviljoenen op de Wereldtentoonstellingen en ook het welbekende Heineken-paviljoen op de Olympische Spelen inricht.”


Het Grand Café van De Singel in Antwerpen.

Ambassadeurs
Gielissen heeft intussen kantoren in België, Duitsland, Abu Dhabi, de VS en het Verenigd Koninkrijk. “De interieurprojecten die we in die landen mogen realiseren, krijgen vorm in onze eigen fabrieken in Helmond of Eindhoven.” Gielissen maakt zelf geen ontwerpen, maar werkt samen met architecten die hen aanbevelen. “We proberen voor elkaar te krijgen dat architecten fungeren als onze ambassadeurs, dat ze ons voorstellen wanneer een bouwheer een interieurbouwer zoekt. We richten ons hierbij vooral op de grotere en vaak iets complexere projecten. Daar zijn we ook goed in, en professioneel gezien is onze volledige organisatie afgestemd op die grote projecten.


Het MAS in Antwerpen. (Foto: www.defijn.be)

Speciale ontwerpen
Gielissen realiseerde eerder al het volledig interieur van het Antwerpse justitiepaleis, het Felixarchief en de algemene ruimtes van het MAS, de inrichting van het nieuwe Meander-gebouw op de Tour & Taxis-site en diverse projecten voor het Ministerie van Financiën en de Europese Raad in Brussel. “Maar ook horeca, hotels en winkelinrichtingen nemen we voor onze rekening. Ik denk daarbij aan de ‘sleutel-op-de-deurinrichting’ van een Waldorf Astoria-hotel en de inrichting van De Singel en de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Zodra het gaat om een project met veel speciale ontwerpen, begint ons bloed sneller te stromen. We zijn beter in het honderd keer één stuk maken dan in het één stuk honderd keer maken.”


Het Rijksarchief in Gent.

Vakmanschap
Het vakmanschap van Gielissen spreekt voor zich. “We werken enkel met vakgeschoolde meubelmakers. Noem het gerust ambachtslui. Zij gaan ook ter plaatse hun zelfgebouwde elementen monteren. De afwerking moet perfect zijn. We hebben honderd medewerkers, maar onze kwalitatieve afwerking en toegevoegde waarde stopt niet bij de roldeur van de werkplaats. We dragen vakmanschap hoog in het vaandel.”

Dit laatste komt goed van pas bij een trend die Gielissen steeds meer ziet opduiken. “De manier van werken verandert door de digitalisering. Werknemers zijn flexibel op kantoor aanwezig, waardoor de kantooromgeving aan hogere eisen moet voldoen. Ze moet inspirerend en luxueuzer uitgerust zijn, maar met minder bureaus. Een kantoor moet de medewerkers steeds beter ondersteunen. Het is vaak volledig op maat van de klant gemaakt. Dat vinden we interessante projecten. We zijn altijd op zoek naar opdrachten die om een of andere reden uit de band springen. Hetzij door hun hoog kwaliteitsniveau, hetzij door hun uitdagende levertijd, hun ingewikkelde logistiek… Hoe meer bijzonderheden een project omvat, hoe meer wij erop kunnen en willen inspelen”.


De Stadsfeestzaal in Antwerpen. (Foto: www.defijn.be)

Reconversie
Een recent groot project dat Gielissen realiseerde was de volledige herinrichting van de zevenhonderd postkantoren en 250 postpunten van bpost. “We hebben alle meubels zelf ontwikkeld en gebouwd, tot en met de rekken met ansichtkaarten. Samen met bpost hebben we één team samengesteld dat die reconversie begeleidde.”

Tekst | Dave Cuypers  Beeld | Gielissen
Uitgelichte foto boven: Het Meander-gebouw in Brussel. (Foto: Adriaan van Dam Fotografie)