Fase 2 van hernieuwing stationsomgeving Brugge voltooid

De stationsomgeving van Brugge ondergaat een ware metamorfose. Bedoeling is om op een vijftal kavels een binnenstedelijke uitbreiding te realiseren waar woon- en publieke functies hand in hand gaan. Momenteel wordt de tweede fase gefinaliseerd. Deze omvat de bouw van twee woonblokken met appartementen en studentenkamers, alsook een kantorencomplex. Dankzij een luchtige inplanting en een dynamisch ontwerp met speelse elementen slaagden de architecten er perfect in om een link te leggen tussen het culturele erfgoed en de industriële spoorzone.

Kavel 2 omvat de bouw van 95 appartementen, 154 studentenkamers, een kantoorgebouw voor de NMBS, een parking en verschillende diensten/horecaruimtes. In totaal gaat het om een benutbare oppervlakte van bijna 24.000 m², waarvan een eerste deel intussen klaar is. Architect Luc Binst van Crepain Binst Architecture, dat de twee woonblokken ontwierp: “Het gaat om twee woonblokken en het kantorencomplex, die via een centraal binnengebied met elkaar verbonden zijn. Daaronder bevindt zich een halfondergrondse parking van twee niveaus, die ook plaats biedt aan de technische ruimtes en fietsenstallingen. Het binnengebied fungeert als filter tussen openbaar en privé, en sluit perfect aan op de boulevard aan de bestaande overdekte stationsparking die de verschillende kavels met elkaar verbindt.”

Stationsomgeving Brugge

Drie verschillende looks
De drie blokken tellen acht bovengrondse bouwlagen. Ze zijn afgewerkt met frisse en duurzame materialen die de omgeving op positieve wijze aanvullen. Luc Binst: “We wilden er via de architectuur voor zorgen dat de diverse functies elkaar en hun omgeving versterken. Ook heeft elk gebouw zijn eigen identiteit gekregen.” Het blok aan de oostzijde biedt onderdak aan 44 luxe-appartementen. Door de combinatie van grote inpandige terrassen, panoramische ramen en sterk genuanceerde baksteen met bruine aardetinten creërde de architect een gevel die de luxe ook aan de buitenkant weerspiegelt. Het blok aan de stadszijde, dat vijftig appartementen en 154 studentenkamers telt, is opgebouwd uit horizontale betonnen banden die tevens grote terrassen vormen. Tussen de banden bevinden zich verticale raamopeningen die worden afgewisseld met witte betonpanelen met reliëf. Dit resulteert in een erg duurzame gevelopbouw met een frisse en dynamische uitstraling. De studentenkamers hebben per verdieping een gemeenschappelijke keuken, eetruimte en groot terras. Ten slotte is er het derde blok, dat aan de spoorzijde ligt en ontworpen werd door Rots Architectuur. Het betreft een vrij eenvoudige constructie met eveneens acht bouwlagen, opgetrokken met een betonstructuur en ingevuld met bruine Indische natuursteen die speels wordt afgewisseld met talrijke glaspartijen.

Bouwen op een beek: geen evidentie
Hoofdaannemer van dit project was Interbuild uit Antwerpen. Deze firma verzorgde, naast de ruwbouwuitvoering door eigen mensen, een sleutel-op-de-deurtotaalafwerking. Vooral het vernieuwen van de overwelving van de Kerkebeek, waarop het nieuwe complex is gebouwd, was technisch niet zo evident. Projectleider Arne Verhoeven: “We hebben de bestaande overkapping – een welfsel dat in de jaren 1900 is gemetst – helemaal afgebroken, om vervolgens palen in de fundering van de beek te boren. Daarop hebben we welfsels als verloren bekisting geplaatst, om dan een betonplaat van ongeveer 1 meter dikte te storten die de gebouwen draagt. In het project zit eveneens een overkraging van 8 meter die een ingrijpende onderschoring nodig had, wat de nodige werkvoorbereiding vereiste. Tot slot bracht de strakke projectplanning – geënt op een termijn van 24 maanden – ook de nodige uitdagingen met zich mee voor de organisatie van het bouwteam. Maar dankzij onze expertise zijn we erin geslaagd om tegen de gestelde deadlines drie erg mooie en kwalitatieve gebouwen op te leveren, inclusief parking.”

Tekst | Els Jonckheere Beeld | Crepain Binst Architecture

Technische Fiche
Bouwheer
Groep GL (Houthalen-Helchteren)
Architecten Crepain Binst Architecture (Antwerpen) en Rots Architectuur (Gent)
Hoofdaannemer Interbuild (Antwerpen)

i-project-infov3 Participanten aan het woord

Zoontjens – Dakophoging
Omdat het binnengebied van de drie bouwvolumes van Nieuw Brugge zich bovenop het dak van de onderligende parkeergarage bevindt, moest de aanleg ervan door een specialist terzake gebeuren. Vandaar dat er een beroep werd gedaan op Zoontjens uit Tilburg. Deze firma biedt immers al meer dan veertig jaar totaaloplossingen aan waarmee platte daken begaanbaar worden gemaakt. In concreto levert en installeert het bedrijf parkeerdak-, dakbestratings- en galerijophoogsystemen. Country Manager Ruddy Dettmaring: “We bedekten de volledige ruimte met circa 1.000 m² tegels op het DNS® Large-systeem, dat Zoontjens speciaal ontwikkelde voor ophogingen van meer dan 40 cm met grote tegels. In Nieuw Brugge werden tegels van 1 x 1 m in de kleur concrete toegepast. Wegens de hoogteverschillen op het dak én een te realiseren hellingsbaan was dit project een mooie uitdaging. Op sommige plekken moesten we zelfs tot één meter ophogen. Ook de hellingsbaan is aangelegd met het systeem. In Nieuw Brugge hebben we onze expertise weer goed kunnen inzetten, en dat op een prachtige locatie, in opdracht van een grote, bekende algemene aannemer. We zijn dan ook erg blij dat we dit project aan onze referentielijst kunnen toevoegen.”