Huizenjacht groeit uit tot hobby voor Belgen

Immoweb, de grootste vastgoedsite van België, voerde onlangs een enquête uit bij 9.969 mensen over het kopen van hun huis of het zoeken naar vastgoed. De resultaten van deze enquête tonen aan dat Belgen zeer grondig te werk gaan bij het zoeken naar het pand van hun dromen. Kopers die op zoek zijn naar een bestaand huis melden dat ze gemiddeld 12 huizen hebben bezocht vóór ze tekenden voor de woonst van hun dromen.

  • Een Belg bezoekt gemiddeld 12 huizen vóór de aankoop
  • 2 op de 3 Belgen lopen of rijden al eens voorbij een eigendom vóór ze een bezoek plannen
  • De lente is “topseizoen voor huizenjagers” volgens Immoweb

Een hobby voor Belgen
Belgen gaan erg op in het zoeken naar de perfecte woning. Hun zoektocht doorloopt verschillende fases en wordt voor veel potentiële kopers zelfs een echte vrijetijdsbesteding. Volgens de cijfers van de Immoweb-enquête bezochten kopers van een bestaand pand (dus geen eigen bouw of aankoop van nieuwbouw) gemiddeld 12 huizen, of zo’n 2,5 huizen per maand. Dit toont voor Immoweb aan dat het aankoopproces van een huis complex en langdurig is.

Valentin Cogels, CEO van Immoweb: “Belgen zijn kieskeurige kopers. En ze hebben gelijk ook, want het gaat ofwel om een huis om in te wonen als hoofdverblijf, ofwel om een belangrijke investering waarop ze dus (terecht) een aantrekkelijke inkomensmarge willen realiseren, zonder onaangename verrassingen.”

Voor de aankoop van een nieuw huis (eigen bouw of nieuw gebouwd), is de zoektocht minder tijdrovend maar wel intensiever. ‘Nieuwe’ kopers bezoeken gemiddeld 9 eigendommen of zo’n 4 eigendommen per maand alvorens tot een aankoop over te gaan.

“Voor een bestaand huis moet er met meer factoren rekening worden gehouden, zoals bijvoorbeeld het budget voor een eventuele renovatie. Kopers doen er dus iets langer over om te zoeken en te beslissen”, legt Valentin Cogels, CEO van Immoweb, uit.

‘Eens passeren’: 2 op de 3 Belgen doet het
De jacht op een droomhuis bestaat niet alleen uit het bezoeken van huizen. Het proces begint immers met het zoeken naar aanbiedingen, meestal in de vorm van zoekertjes op websites of in kranten/tijdschriften.

Gemiddeld bekijken potentiële kopers 20 advertenties per maand. Na kennis genomen te hebben van het aanbod gaan de Belgen sorteren: ze informeren zich slechts over 4 of 5 panden per maand, zonder echter noodzakelijkerwijs in contact te treden met de eigenaar of makelaar.

Bovendien verklaarden bijna 2 van de 3 Belgische kopers dat ze eens langs het pand waren gewandeld of gereden, voor ze contact opnamen.

“De Belg is een haast hobbyistische huizenjager, dat is het beeld dat uit deze cijfers heel duidelijk naar voor komt. Belgische kopers gaan heel nauwgezet te werk. In ruil daarvoor bekomen ze een huis dat het beste aan hun criteria voldoet”, aldus Valentin Cogels.

Lente: hoogseizoen voor de huizenjacht
Het zal niemand verbazen: met het mooie weer gaan veel Belgen (weer) op zoek naar het huis van hun dromen. Dit is wat de vastgoedsite Immoweb vaststelt op basis van de toenemende activiteit op hun portaal sinds een maand.

Valentin Cogels: “Het is waar dat we elk jaar samen met de komst van mooi weer het aantal bezoekers en zoekopdrachten op Immoweb zien toenemen. De lente is voor de Belgen duidelijk de favoriete periode om op jacht te gaan, mede dankzij de zachtere en gunstigere weersomstandigheden.”