Lichte bedrijfsvoertuigen Marktoverzicht

In 2017 werden 76.397 lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3,5 ton MTM) ingeschreven in ons land. Dat zijn er 12,08 % meer dan 2016 (68.165 eenheden), en de groei blijft aanhouden. Die groei wordt vooral gestimuleerd door de e-commerce en het toenemende aantal bestelwagens voor leveringen in de stad. Anderzijds blijft ook het segment pick-ups groeien, met een opvallend aantal nieuwigheden en nieuwe merken.

Lichte bedrijfsvoertuigen

Lichte bedrijfsvoertuigen
We onderscheiden drie categorieën in dit segment: de lichte, compacte stadsbestellers (N1-I), de middelzware (N1-II) en de zware bestelwagens en aanverwanten (N1-III).

De nieuwste modellen hebben nu stuk voor stuk een milieuvriendelijke Euro 6-krachtbron. Interessante alternatieven zijn aardgas en elektrische aandrijving. Sinds juli 2017 zijn elektrische en CNG-bestelwagens vrijgesteld van verkeersbelasting in Vlaanderen. 

Naast elektrisch aangedreven bestelwagens genieten ook CNG-bestelwagens van deze maatregel. Vaak is er bij de middelgrote en vooral zware bestelwagens een keuze tussen voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.

Citroën heeft een vertegenwoordiger in de drie categorieën. De allerkleinste, de Nemo, is van de tabellen verdwenen. Van de Berlingo zijn de personenwagenversies onlangs verschenen in een vernieuwde uitvoering met de modellen M en XL (lengte 4750 mm). Op technisch vlak is de optie voor een achttrapsautomaat een unicum in de klasse. De bestelwagenversies volgen dit jaar nog. Van de Berlingo is er tevens een elektrische variant beschikbaar. Voor de middenklasse is er de nog vrij recente Jumpy en voor het zwaarste segment heeft Citroën de Jumper. Verkoopcijfers 2017: 8.735 eenheden (+9,39 %)

Dacia werpt bij de lichte bedrijfsvoertuigen de Dokker in de strijd. De techniek wordt geleend bij Renault, het koetswerk is van Dacia. Er komt dit jaar een vernieuwde uitvoering van die Dokker op de markt. Verkoopcijfers 2017: 1.095 eenheden (+17,11 %)

Fiat Professional heeft met de Fiorino, de Doblo, de Talento en de Ducato een zeer uitgebreid gamma. De eerste twee zijn eigen Fiat-ontwerpen. De Talento wordt gebouwd in samenwerking met Renault (een kloon van de Renault Trafic), en de Ducato in samenwerking met PSA (gelijkaardige modellen bij Citroën en Peugeot). Opmerkelijk is dat Fiat Professional de modellen Fiorino, Doblo en Ducato eveneens kan leveren met een aardgasmotor (Natural Power). Verkoopcijfers 2017: 6.647 eenheden (36,88 %)

Ford is op Europees vlak marktleider in dit segment en vernieuwde op korte tijd zowat het hele gamma, met nieuwe versies van de Transit Connect, Transit Courier en Transit Custom. Het grootste model is de Transit T2. Ford werkt hard aan elektrische varianten van zijn bestelwagens. Verkoopcijfers 2017: 9.859 (+8,72 %)

Fuso heeft in dit segment enkel de Canter chassis-cabine en geen bestelwagens. Van deze lichte vrachtwagens bestaat er wel een elektrische variant – de e-Canter – die ook op onze markt zal worden aangeboden. Verkoopcijfers 2017: 141 eenheden (+5,22 %)

Hyundai beschikt over twee modellen: de H1-bestelwagen, die dit jaar nog in een vernieuwde uitvoering zal worden voorgesteld, en de zware H350-bestelwagen en chassis-cabine. Deze laatste wordt voor Europa in Turkije gebouwd door Karsan. Verkoopcijfers 2017: 307 eenheden (-5,83 %)

Ook Isuzu heeft enkel lichte vrachtwagens van de N-serie voorhanden in het segment 3,5 ton. Verkoopcijfers 2017: 393 eenheden (-34,83 %)

Iveco is enkel actief bij de zwaarste modellen met de Daily, een bestelwagen of chassis-cabine gebouwd zoals een vrachtwagen. Iveco voorziet voor de Daily wel een aardgasmotor en kan hem tevens als volledig elektrisch voertuig leveren. De Daily scoort tevens uitstekend met de Hi-Matic-automatische versnellingsbak. Verkoopcijfers 2017: 1.860 eenheden (+19,54 %)

Lichte bedrijfsvoertuigen

MAN is een nieuweling bij de lichte bedrijfsvoertuigen. De TGE is samen met Volkswagen ontwikkeld en werd door het vrachtwagenmerk nog eens flink onder handen genomen. Vooral de professionaliteit van de dienstverlening en het netwerk zijn bijzondere troeven. Verkoopcijfers 2017: 106 eenheden (effectieve lancering vond pas plaats in 2018)

Lichte bedrijfsvoertuigen

Mercedes-Benz ging voor de lichte bestelwagens – de Citan – een partnership aan met Renault (gebaseerd op de Kangoo). Dat partnership wordt tevens doorgetrokken tot de voorwielaangedreven versies van de Vito, die de motor en aandrijving gemeenschappelijk hebben met de Renault Trafic. De versies met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving zijn volledige producten van Mercedes-Benz. Groot nieuws is de voorstelling van een compleet nieuw Sprinter-gamma na het stopzetten van de samenwerking met Volkswagen. Verkoopcijfers 2017: 7.561 eenheden (+13,75 %)

Nissan heeft een eigen ontwerp in de lichtere klasse met de NV200, die tevens als populaire elektrische versie leverbaar is (eNV200). De NV300 en de NV400 zijn technisch gelijkwaardig aan de Renault Trafic en Master en in een zeer grote variatie beschikbaar. Verkoopcijfers 2017: 2.011 eenheden (+22,17 %)

Opel veranderde voor de Combo het geweer van schouder na de overname door PSA. De nieuwe Combo is nu gebaseerd op de pas uitgekomen Citroën Berlingo en Peugeot Rifter, en niet langer op de Fiat Doblo. De Vivaro en Movano (middelzware en zware bestelwagens) zijn nu nog afgeleid van de Renault Trafic en Master, maar ook daar kan verandering in komen nu Opel tot de Peugeot-groep behoort. Verkoopcijfers 2017: 4.715 eenheden (+8,74 %)

Peugeot liet de Bipper vallen en concentreert zich nu op de Partner/Rifter, Express en Boxer. De recente Express was een van de grootste nieuwigheden van de laatste jaren. De Partner werd als personenwagen vervangen door de gloednieuwe Rifter, inclusief een model met elektrische aandrijving. Het is nog niet bekend of de bestelwagens verder als Partner gecommercialiseerd zullen worden. Verkoopcijfers 2017: 9.995 (+15,95 %)

Lichte bedrijfsvoertuigen

Renault voert de tabellen aan in het segment lichte bedrijfsvoertuigen in België. Naast de Kangoo, Trafic en Master zijn er tevens bestelwagenvarianten van enkele personenwagens. Zowel de Kangoo als de Master zijn er als Z.E.-uitvoeringen met elektrische aandrijving, waardoor Renault in dit domein eveneens een koppositie bekleedt. Verkoopcijfers 2017: 11.675 eenheden (+0,12 %)

Toyota introduceerde met de vernieuwing van de Citroën Jumpy/Peugeot Express een eigen versie van dit model onder de naam Proace. De Proace wordt net als de zustermodellen gebouwd in de Sevel-fabriek in het noorden van Frankrijk. Verkoopcijfers 2017: 1.389 eenheden (+0,29 %)

Volkswagen heeft een wel zeer compleet aanbod met de Caddy, Caddy Maxi, Transporter en Crafter. De drie modellen zijn nog onlangs vernieuwd, met een Euro 6 2-literdieselmotor als gemene deler. Als alternatief heeft Volkswagen een aardgasmotor voor de Caddy en elektrische aandrijving voor de e-Crafter in huis. Elektrische aandrijving komt er tevens voor het volgende model van de Transporter. Al deze modellen zijn eveneens leverbaar als 4×4. Verkoopcijfers 2017: 8.197 eenheden (+20,14 %)

Elektrisch wint veld
In de wereld van de lichte bestelwagens zijn er nog een aantal buitenbeentjes te vermelden. Zo zijn er kleine merken die zich specialiseren in elektrische bestelwagens, zoals het Belgische Addax. Wellicht komt ook het merk Maxus, in handen van het Chinese SAIC, opnieuw naar ons land met elektrische bestelwagens. De Maxus is een ontwikkeling die gebaseerd is op de LDV Maxus van weleer. In Duitsland bouwt een grote pakjesleverancier (Deutsche Post DHL) zelf zijn elektrische bestelwagens onder de naam Streetscooter, die eveneens aan derden verkocht worden. In samenwerking met Ford is een grote Transit T2 omgebouwd tot elektrische aandrijving. Ook Mercedes-Benz wil de komende jaren een elektrische variant van alle lichte bedrijfsvoertuigen ter beschikking stellen. Dat begint met de Sprinter, maar ook een elektrische Vito zou vanaf volgende jaar leverbaar moeten zijn. “In 2025 zullen elektrische bestelwagens nog maar evenveel kosten als bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor”, voorspelt een topman van Nissan. Voor kleine bestelwagentjes is elektrisch rijden nu al niet meer duurder dan dieselen, leert een Belgische studie. 

Pick-ups
In het populaire segment van de pick-ups met dubbele cabine zagen we de jongste jaren nieuwe namen verschijnen die het de gevestigde waarden moeilijk maken. Dat het niet altijd meer echte terreinbeesten zijn, bewijst enerzijds de rijkelijke uitrusting en anderzijds het feit dat sommige modellen ook eenvoudig als 4×2 te verkrijgen zijn in plaats van de op vier wielen aangedreven versies. Voor ondernemers is vooral het trekgewicht interessant (vaak 3500 kg).

Fiat Professional baseerde zijn Fullback-pick-up op de Mitsubishi L200. Het heeft ook pick-upversies van de Doblo in zijn gamma.
Ford heeft de bijzonder populaire Ranger-pick-up in de aanbieding. Als parallelimport komen er tevens zware pick-ups van het Amerikaanse Ford-gamma naar ons land, afkomstig uit de F-serie (het meest verkochte voertuig in de USA).
Isuzu vernieuwde de D-Max-pick-up met een kleinere, maar even krachtige motor en brengt met de regelmaat van een klok speciale versies van dit model op de markt.
Mercedes-Benz is met de X-Class-pick-ups een nieuweling in dit segment. Ze zijn afgeleid van de Nissan Navarra, maar op tal van punten aangepast. Voor de diehards zijn er nog pick-upversies van de G-klasse beschikbaar.
Mitsubishi is met de L200 en zijn opmerkelijke vormgeving nog altijd een maatstaf in dit segment.
Nissan zweert bij de NP300 Navarra, een stoere pick-up die al jaren een belangrijk marktaandeel opeist. Eveneens gloednieuw is de Renault Alaskan, waarvoor het te rade ging bij Nissan, de partner van Renault die een zeer ruime ervaring heeft in dit domein.
SsangYong biedt al een hele tijd de Actyon-pick-up aan. Helemaal nieuw in het aanbod is de Musso Sports-pick-up.
Toyota beschikt over het pick-upmodel HiLux, dat een zeer goede reputatie heeft wat betrouwbaarheid en terreincapaciteiten betreft.

Ook Volkswagen is een relatieve nieuwkomer in dit segment. De Amarok kreeg wel al een opwaardering, waarbij Volkswagen zorgde voor een supersterke V6-dieselmotor. Net zoals de Amerikaanse Ford-pick-ups worden er ook andere Amerikaanse geweldenaars in ons land verkocht, zoals de Dodge Ram, Cadillac Escalade, Chevrolet Silverado en Lincoln Navigator.

Lichte bedrijfsvoertuigen

Onder vuur
Omdat lichte bedrijfswagens (tot 3,5 ton) niet moeten voldoen aan de vereisten die zware vrachtwagens (+3,5 ton) worden opgelegd, liggen ze onder vuur. Zo wil onder meer federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) dat er ook voor chauffeurs van bestelwagens en lichte vrachtwagens rij- en rusttijden komen. Hij overweegt een verplichte tachograaf voor bestel- en vrachtwagens van minder dan 3,5 ton, vooral omdat ze ontsnappen aan de kilometerheffing en niet worden getroffen door de rij- en rusttijden. Om misbruiken te vermijden, zouden er nieuwe normen moeten worden opgesteld voor het beroepstransport met lichte bedrijfswagens. Het voorstel geldt niet voor zelfstandigen. Afwachten wat de Europese Commissie beslist…

Tekst en beeld | Hendrik De Spiegelaere