Mergroup digitaliseert materiaalbeheer

De Meuter NV uit Ternat, sterk in afbraakwerken, digitaliseert zijn materiaalbeheer en gaat nu ook machines, gereedschappen en containers traceren.

De Meuter zet dagelijks 400 mensen -waarvan veel onderaannemers- aan het werk. De eigen vloot telt tientallen opleggers/trekkers en vierassers/kippers, een 10-tal kleinere vrachtwagens, tientallen containerwagens en nog een honderdtal bestelwagens en camionettes. Negen jaar geleden al installeerde de Mergroup track & trace toestellen op de opliggers met containers en de bestelwagens. Ook de grote graafmachines hebben een blackbox. “Nu nemen we ook het materiaalbeheer mee. Zowel apparaten -handmaterieel- als gereedschap en containers”, zegt algemeen manager Stefaan De Meuter. Er komen om te beginnen een drieduizendtal tags op elektrische breek- en boorhamers, slijpschijven, bobcats, minigravers,containers en laders, scharen, rotsbrekers en grijpers, ….

Materiaalbeheer is voor ons zeer functioneel en heeft een grote meerwaarde. Het is een logistieke ondersteuning voor onze zeer dynamische planning. Dagelijks hebben we een honderdtal werven lopen. Met het Mergroup-systeem zien we wat waar ligt en krijgen we die planning veel sneller rond.” Het is meegenomen dat het nieuwe track & trace systeem ook ingezet kan worden bij diefstal -absoluut een probleem in deze sector- maar zijn eerste focus is de ‘planning’. De positieve noot in dit verhaal is dat het materiaalbeheer gelinkt is aan het track en trace-systeem en ons daardoor onmiddellijk een perfect beeld geeft. Eerst krijgen de voertuigen die met een oud Track & Trace-systeem uitgerust zijn, een nieuwe module ingebouwd waaraan een RFIDlezer gekoppeld wordt. Die leest tags op apparaten en gereedschappen van 250 meter of 400 meter ver. Dit hangt af van het type tag dat Mergroup in samenspraak met ons heeft geplaatst.

digitalisering materiaalbeheer

De verzegelde tag is amper zo groot als een €2 muntstuk en amper 5 mm hoog. Deze tag stuurt elke 30 seconden een signaal uit. De batterij kan 10 jaar meegaan. Hoe meer voertuigen uitgerust zijn, des te correcter de positie-informatie. “We geven prioriteit aan het klein elektrisch en pneumatisch materieel, kleine machines en apparaten.” De Meuter inventariseerde zijn klein materieel. Alles krijgt een categorie code waarop gezocht kan worden. Het serienummer van de tag wordt gekoppeld aan de code van het apparaat. “Het moeilijkste worden onze 200 à 300 containers”, verwacht De Meuter. Die worden stapsgewijs getagd.

Daarna komt het er op aan de procedures te volgen en de mensen, die het systeem moeten gebruiken, ervan te overtuigen dat ook ploegbazen die met een bestelwagen vol materiaal rijden- krijgt een app op hun smartphone waarmee ze, via het platform van de Mergroup, zien wat ze bij hebben, wat aan onderhoud toe is, wat ze missen, waar ze het snel kunnen vinden… Nieuw materiaal wordt getagd en in het systeem gebracht. Mergroup biedt deze service op het Mergroup Cloud-platform aan via een abonnementsformule op basis van het aantal tags in omloop. Eén globaal bedrag per maand. “Als we een handvol keer niet op zoek moeten gaan naar gereedschap, verdienen we onze investering al terug”, zegt De Meuter.