Nieuw magazijn annex kantoor in recordtempo gebouwd

Bij de realisatie van het nieuwe crossdock-magazijn van Mainfreight in Genk werd andermaal duidelijk dat zelfs quasi onmogelijke opdrachten tot een goed einde te brengen zijn. De volledige doorlooptijd – van eerste gesprekken tot de oplevering van het gebouw – bedroeg amper 10,5 maanden. Een huzarenstukje aangezien de vergunningsprocedure door de archeologienota toch wat voeten in de aarde had.

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, ontwikkelde het ontwerp van dit crossdock-magazijn in samenspraak met Mainfreight en stelde Willy Naessens Group aan voor de uitvoering van het project. “De Mainfreight-huisstijl komt optimaal tot uiting: het kenmerkende blauw is terug te vinden in de voorgevel en boven de laadkades. Bovendien is aan de entree een grote, herkenbare wereldbol geplaatst”, vertelt Dirk Van Buggenhout, project manager van Montea. “Montea voorziet enerzijds in kwalitatief logistiek vastgoed en anderzijds in ecologische groenaanleg van het niet-verharde buitenterrein. Dit laatste komt in elk project aan bod met het oog op de verhoging van de biodiversiteit, wat voordelig is voor het milieu én het groenonderhoud van de huurder. Bovendien biedt het de gebruikers van het pand een prettige groene werkomgeving.”

Terrein met uitdagingen
Het nieuwe crossdock-magazijn van Mainfreight bevindt zich op een site van 5,08 hectare in Genk-Zuid. Bij aanvang van de werken was ze echter begroeid met dicht struikgewas en lag ze niet op het gewenste niveau. Dirk De Meyer, technisch commercieel vertegenwoordiger van Willy Naessens Group: “Het was de bedoeling om er enerzijds een magazijn van 8.000 m² met zestig docks en vijf gelijkvloerse poorten, én anderzijds een kantoor van 800 m² te bouwen. Daarbovenop moest 23.000 m² van de resterende buitenoppervlakte verhard worden. Doordat de site niet op niveau lag, dienden het grondverzet, de regenwaterafvoer en de rioleringswerken zich aan als een complexe puzzel. Om zowel de kosten, de uitvoeringstermijn en de klanteneisen als de opgelegde voorschriften van de stad Genk inzake regenwaterinfiltratie en buffering op elkaar af te stemmen, hebben we de grondbalans op het terrein rond het gebouw nagenoeg gelijk gehouden. Een positief gevolg hiervan is dat de magazijnvloer 120 cm hoger ligt dan het maaiveld.”

 

“We hebben quasi het onmogelijke gerealiseerd: op amper een half jaar tijd bouwden we een turn-key crossdock-magazijn en een aantrekkelijk, volledig ingericht kantorencomplex”

 

Volledig in prefabbeton
De hal werd uitgevoerd in een betonstructuur, met prefabbetonnen wanden en dak. “Dit resulteert in een slijtvast, thermisch en chemisch inert, brandbestendig, EPB-comform gebouw dat een beperkt onderhoud vraagt”, vertelt Dirk De Meyer. “Om het aantal kolommen te minimaliseren, kozen we voor een dak in betonnen TT-platen met een overspanning van 12,6 meter. Door deze grote afstand was het eveneens mogelijk om telkens drie docks tussen de spanten te voorzien. Bijkomend voordeel is dat de verwarmingsinstallatie minder zwaar belast wordt door de thermische inertie, wat de kosten van de technieken drukt – zowel in het ontwerp als in gebruik.”

 

 

Het onmogelijke mogelijk gemaakt
Het kantoor moest een mooi visitekaartje worden voor Mainfreight. “Om de brug naar de huisstijl te slaan, stelde de architect voor om de gevel te bekleden met witte en blauwe vezelcementplaten”, vertelt Dirk De Meyer. “Uiteindelijk is echter in gezamenlijk overleg beslist om met gladde, witte betonpanelen te werken, zodat we de deadline en het kostenplaatje konden respecteren. Doordat deze zowel een constructief binnenblad als een doorlopende isolatieschil en esthetisch buitenblad hebben, kunnen ze immers in één kraanbeweging gemonteerd worden. De blauwe kleur lieten we terugkomen in de luifel, de dakrand en de poorten. Door de voegverdeling van de buitenwanden en het schrijnwerk af te stemmen op de achterliggende draagstructuur en de indeling van het kantoor, zijn we bijzonder goed in ons opzet geslaagd: een mooi visitekaartje afleveren aan een correcte prijs. Dankzij de verticale integratie van de Naessens Group hebben we quasi het onmogelijke gerealiseerd: op amper een half jaar tijd bouwden we een turn-key crossdock-magazijn en een aantrekkelijk, volledig ingericht kantorencomplex. Daarnaast realiseerden we de gigantische buitenaanleg, inclusief omheining, slagbomen en buitenverlichting. Binnen het gestelde budget én volgens de opgelegde kwaliteitseisen!”

 

Tekst | Els Jonckheere      Beeld | David Plas Photography

Uitgelichte foto boven: De blauwe huiskleur van Mainfreight komt terug in de luifel, de dakrand en de poorten.

 

Technische Fiche 
Hoofdaannemer    Willy Naessens Group (afdeling Tessenderlo)
Bouwheer    Montea (Erembodegem)
Architect    Arcoteam (Brussel)