Optimale circulatie in nieuwe woontoren

Onlangs startte op Kaai Nieuw Zuid in Antwerpen de bouw van een woontoren annex hotel. Met zijn 27 bouwlagen vereist het appartementencomplex natuurlijk snelle, betrouwbare en energiezuinige liften. Vandaag zijn er tal van gereputeerde liftenconstructeurs die gemakkelijk op deze vereiste kunnen inspelen. Bouwheer Triple Living koos echter bewust voor net dat tikkeltje meer: het PORT-systeem.

Tegen het einde van dit jaar zou het hotel al operationeel moeten zijn. Daar zijn twee Schindler 3300-liften met conventionele duplexbesturing geïnstalleerd. Sales Engineer New Installations Jurgen Debecker: “Het bijzondere is dat de Temporary Safety Device-functie zal worden toegepast. Hierdoor kan de schachtkophoogte gereduceerd worden tot een minimummaat van 2,90 meter, waardoor er geen dakuitbouw nodig is om de uitloophoogte van de lift op te vangen.”

Minimaal energieverbruik
Nog spectaculairder zijn de drie liften in de bouwtoren, die eind 2018 wordt opgeleverd. Er werd immers gekozen voor de Schindler 5500, die de 27 stopplaatsen (waarvan twee ondergronds) overbrugt aan een snelheid van 2,5 meter per seconde. Dit gebeurt op een extreem energiezuinige manier, aangezien deze liften uitgerust zijn met frequentiesturingen die energie vanuit de motor kunnen recupereren en opnieuw kunnen injecteren in het elektriciteitsnet. “Maar ook het feit dat de gebruikers op de meest efficiënte manier en in de kortst mogelijke tijdspanne de gevraagde etage bereiken, speelt een rol in het minimale energieverbruik”, vervolgt Jurgen Debecker. “Bouwheer Triple Living investeert immers ook in onze revolutionaire bestemmingsbesturing PORT. Dit is het meest performante en intuïtieve liftcirculatiesysteem ter wereld en zorgt ervoor dat tussenstops tot een absoluut minimum beperkt worden.”

Woontoren Antwerpen
Eens myPort geïnstalleerd is, kunnen de gebruikers alles bedienen met hun smartphone en de myPORT App. (Foto: Faidia S.)

Totaal andere trafiekoptimalisatie
Het PORT Technology-systeem verandert de optimalisering van de trafiek in een gebouw door de best mogelijke route te berekenen, terwijl de gebruikers zo weinig mogelijk handelingen moeten uitvoeren. Wim Stockx, Sales, Marketing & Product Manager New Installations bij Schindler: “Een voorbeeld is de ‘predictive call entry’, waarbij het systeem de gebruiker en zijn favoriete bestemmingen herkent en de waarschijnlijke bestemming kiest in functie van het tijdstip en de locatie van de passagier. Of de ‘touch-less operation’, waarbij de mogelijke bestemmingen van de passagier één voor één worden weergegeven. De gebruiker moet dan enkel zijn kaart verwijderen wanneer de gewenste bestemming wordt weergegeven.”

Unieke gebruikerservaring
Onlangs werd de oplossing uitgebreid met ‘myPORT’. Dit persoonlijke transitbeheersysteem stippelt voor elke gebruiker de meest optimale route uit in de kortst mogelijke tijd. Bovendien is het gekoppeld aan toegangsrechten, die de bewoners mee kunnen bepalen voor hun bezoekers. “Het is een volledig geïntegreerd systeem dat toegangscontrole, de totale intercom en alle toegangen regelt, en dit van alle mogelijke toegangsdeuren en liften”, legt Wim Stockx uit. “Eens myPort geïnstalleerd is, kunnen de gebruikers alles bedienen met hun smartphone en de myPORT App. Bezoekers uitnodigen en ze meteen de nodige rechten voor toegang en gebruik van de liften toewijzen, of pas toegang verlenen na een visuele controle, zelfs als ze niet thuis zijn: het is allemaal mogelijk via het one key access-systeem dat door myPORT verwezenlijkt wordt. Op deze manier biedt het PORT Technology-systeem dus veel meer dan een snel, betrouwbaar en energiezuinig liftverkeer. Er ontstaat een unieke gebruikerservaring die het convenience level extreem verhoogt.”

Tekst | Els Jonckheere        Beeld | Schindler
Uitgelichte afbeelding boven: Het PORT Technology-systeem berekent de best mogelijke route, terwijl de gebruikers zo weinig mogelijk handelingen moeten uitvoeren.