Performante antisliplaag verhindert valpartijen op fietsostrade

Wie zich met het stalen ros op de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen begeeft, botst vlakbij het station Mechelen-Nekkerspoel op een bochtig parcours met brugjes onder het spoor en over de Dijle. Aangezien de brugdekken bij regenweer spekglad werden en voor enkele ernstige valpartijen zorgden, zijn ze na verloop van tijd uitgerust met een performante antisliplaag. Deze verhoogt de stroefheid en verhindert zo tal van pijnlijke uitschuivers. 

Op 13 juni 2015 werd de 23 kilometer lange fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen officieel ingehuldigd. Intussen is ze bij pendelaars, recreanten en toeristen uitgegroeid tot een geliefkoosd traject en een prima alternatief voor de verzadigde E19 of de drukke gewestwegen. De fietsostrade volgt grotendeels het tracé van de spoorweg tussen beide steden, waardoor slechts een beperkt aantal rode lichten of (spoor)wegen gekruist worden en de gebruikers van de fietsostrade zich uiterst vlot en veilig van a naar b kunnen begeven.

Unknown-4

Meerlagig antislipsysteem
Ondanks haar snel groeiende populariteit stond de uitrusting van de fietsostrade nog niet meteen op punt. Op bepaalde plekken, waaronder het brugcomplex vlakbij Mechelen-Nekkerspoel, haalde de vlotheid het initieel van de veiligheid, met enkele zware accidenten en dito kwetsuren tot gevolg. “De bochtige brugconstructie is er bekleed met een toplaag in composiet, die bij nattigheid zeer glad werd”, vertelt Herman Verwerft, Business Development Manager bij Triflex. “Gezien de hoge snelheid van sommige fietsers leidde dit meer dan eens tot uiterst gevaarlijke situaties.  Niet alle antislipsystemen zijn geschikt voor toepassing op een composietlaag, maar het WAS-systeem wel aangezien het gepaard gaat met een specifieke voorbehandeling en het aanbrengen van een primer om de hechting te verzekeren. Doordat het eigenlijke antislipmateriaal kan worden ingestrooid met grovere steenslag (1-3 mm), maakt het uitglijden vrijwel onmogelijk.”

Unknown-6

Nauwkeurig afplakken
De antisliplaag is aangebracht in lijnen, waardoor ze esthetisch gezien prima aansluit bij de vormgeving van de brug en bijdraagt aan de verfijnde uitstraling van het geheel. De plaatsing gebeurde door de firma Eikenaar, die in het verleden al heel wat gelijkaardige projecten tot een goed einde bracht. “We gaan steeds op dezelfde manier te werk”, legt zaakvoerder Luc Eikenaar uit. “Allereerst ontdoen we de brugdekken van mos en zand met behulp van een hogedrukreiniger. Nadien brengen we een primer en een lijmlaag aan, waarna we de antislipfractie instrooien. Tot slot borstelen we het overtollige grind weg en zetten we het geheel definitief vast met een eindlaag. Bij elk van deze fases moesten we de zijkanten van de composietplanken nauwkeurig afplakken. Dit maakte dat het plaatsen van de antisliplaag de nodige precisie vergde, met een piekfijn eindresultaat tot gevolg.”

Tekst: Tim Janssens

Unknown-2