Veiligheid van bestuurder en lading zijn prioritair bij de inrichting van elk bedrijfsvoertuig

Bestelwagens zijn een vertrouwd gezicht in het straatbeeld. Honderden van die bedrijfsvoertuigen gaan dagelijks de weg op. Niet alleen is er een variatie in modellen, ze zijn bovendien in gebruik in uiteenlopende sectoren en hebben verschillende functies. Van koerierdiensten met een laadruimte vol pakjes tot installateurs op weg naar een volgende werf, van schrijnwerker tot schilder, … de lading en dus ook de inrichting van elk voertuig varieert. Eén bekommernis hebben ze alvast allemaal gemeen: veilig op hun bestemming toekomen … met een intacte lading!

Sortimo is specialist in op maat gemaakte bedrijfswageninrichtingen. Functionaliteit, flexibiliteit, tijd- en ruimtebesparing, … het zijn elementen die de topkwaliteit van de Sortimo-systemen bepalen. Absoluut prioritair is echter het aspect veiligheid. In eerste instantie van de bestuurder en eventuele passagiers, maar uiteraard ook die van de getransporteerde goederen, ongeacht of dat kartonnen dozen met al dan niet breekbare inhoud zijn, waardevol gereedschap of onmisbare benodigdheden voor het uitoefenen van de job.

Crashtests
Dat veiligheid wel degelijk op de eerste plaats komt, bewijzen de crashtests die Sortimo op regelmatige basis organiseert in samenwerking met erkende instanties zoals met de Duitse TÜV, DEKRA en ADAC. In deze tests wordt aangetoond dat bij een impactsnelheid van 50 km/u, een 550 kg zware lading wordt verhoogd tot een piekbelasting van maar liefst circa 12 ton. Het hoeft geen betoog dat dergelijke krachten bij plotse remmanoeuvres en/of bij een botsing van elke lading een verzameling gevaarlijke projectielen maken. En dus is Sortimo resoluut: alleen de inrichtingssystemen en producten die de strenge tests ongeschonden doorstaan, worden in het assortiment opgenomen.

Ladingzekering
Tijdens het rijden moet het ladingzekeringssysteem volgende krachten kunnen weerstaan:

  • bij het remmen, 80% van het ladingsgewicht in voorwaartse richting
  • bij het optrekken, 50% van het ladingsgewicht in achterwaartse richting
  • bij het nemen van bochten, 50% van het ladingsgewicht in zijdelingse richting

Er zijn twee manieren van zekering, met name krachtsluiting en vormsluiting. De eerste methode houdt in dat met behulp van spanbanden over de lading en door verbinding met het voertuig of met de geïntegreerde ProSafe verbindingspunten in de vloerplaat (Sortimo), de lading wordt neer gebonden.

Beter is echter vormsluiting. Bij een zeer zware vracht is het zogenaamde kopbinden, met behulp van spanstangen en -banden, vierkante houders of netten aangewezen. Ook direct zekeren behoort tot deze methode. Hier worden de spanbanden niet over de lading geplaatst maar wordt een rechtstreekse verbinding gemaakt tussen de lading en het voertuig door middel van vaste bevestigingspunten. Een combinatie van meerdere ladingzekeringsmiddelen is aan te raden. Uiteraard is de keuze van de geschikte methode en de juiste middelen altijd afhankelijk van het soort vracht.

Alle bevestigingspunten van Sortimo hebben een toegestane belastbaarheid van 200 daN. Bij bevestigingspunten aan de zij- of scheidingswand mag het gewicht van de te zekeren lading maximaal 150 kg bedragen.

Boetes vermijden
Op overladen voertuigen en op onvoldoende gezekerde ladingen staan stevige boetes. Het loont dan ook de moeite voor vertrek te controleren of alle zekeringsmiddelen nog in goede staat zijn en of de lading optimaal vastgezet is, meer bepaald gezekerd tegen verschuiven en kantelen. De belading mag in geen geval de rijstabiliteit negatief beïnvloeden. Ook na volremmingen of na een vorige bijzondere belasting moet de ladingzekering worden gecheckt.

Geïntegreerde ladingbevestiging
Om veilig de weg op te gaan en toch geen tijd te verliezen bij het vaak omslachtige manuele zekeren van de lading, is een systeem voor ladingbevestiging aangewezen dat reeds in de inrichting van het bedrijfsvoertuig is geïntegreerd. ProSafe van Sortimo is daar een treffend voorbeeld van, met aanwezige bevestigingspunten in de vloerplaat, de verbindingsprofielen, de vloermontagerail en in de steunen. De bevestigingselementen zelf worden tegen de belastingrichting in vastgehaakt in de bevestigingspunten. Een geïntegreerd sjorpunt dient voor het rechtstreeks doorhalen van de spanriem. Bovendien voorkomt de vergrendelingsfunctie dat het bevestigingselement wordt losgetrokken.

Dankzij de vele bevestigingsopties gebeurt het vervoeren van de meest diverse goederen met verschillende omtrekken altijd 100% veilig en loopt de fleet manager geen enkel risico op aansprakelijkheid. Mooi meegenomen bij dergelijk geïntegreerd systeem is de kostenbesparing; de aankoop van een extra ladingzekeringssysteem is immers niet nodig én beschadigde ladingen behoren voorgoed tot het verleden.