Virtuele terrasoverkapping: Toonzaalmodellen ruimen baan voor ‘Experience Box’

De virtuele showroom, voor zover geweten de eerste ter wereld, is een feit. Renson liet zowel vakmensen als mogelijke eindklanten er al mee kennismaken tijdens de voorbije editie van Batibouw. De ‘Experience Box’ is in fysieke vorm een ‘doos’ van 3 bij 2,5 meter, waarin je in real time alle outdoor- en zonweringsproducten uit het assortiment kan ontdekken, beleven, kiezen en – bovenal – naar eigen wensen kan configureren.

Met een portfolio van meer dan zevenhonderd producten beschikt Renson via zijn verdelers vandaag over vele duizenden vierkante meters showroom. “Het is voor onze wereldwijde dealers onmogelijk om ons enorme productgamma integraal opgesteld te krijgen in hun toonzalen. Bovendien ondervonden ze dat klanten vaak moeite hadden om zich de producten en hun werking voor te stellen in hun eigen (thuis)situatie. Daarom hebben we in samenwerking met virtual reality-expert Nanopixel de Renson Experience Box ontwikkeld”, legt marketing manager Pieter Lecluyse uit.

Renson Experience box

Automatische updates
“Dankzij de talloze configuratiemogelijkheden krijgen de bezoekers in real time een eerste blik op het mogelijke eindresultaat, volgens de stijl die het best overeenkomt met die van hun eigen woning.” Als basis gebruikt de Experience Box twee types woningen als achtergrond: één in een traditionele (quasi retro)stijl en één met een strak, hedendaags ontwerp. Het zijn allebei behoorlijke riante woningen. “Voor wie meer in detail wil gaan, is er een gevelconfigurator waarmee je minutieus de afmetingen van je eigen woningen kan instellen.” Maar de Experience Box biedt ook grote voordelen voor de dealers. “Ze hoeven niet langer alle demomodellen uit te stallen. Bovendien blijft het digitale productaanbod steeds up-to-date dankzij de automatische software-updates, die regelmatig worden uitgevoerd.”

Renson Experience box

Met de zon mee
De Experience Box kan in een handomdraai stijl, kleur en patroon van de gekozen items aanpassen en ook het effect van de veranderende zonlichtinval en kunstlicht tonen. Bovendien kan je de screens en de gevel- en dakelementen naar keuze openen en sluiten. Het grote scherm maakt de beleving erg intens. De Experience Box is bovendien zo compact ontworpen dat hij makkelijk en snel op te stellen en af te breken is. Daardoor kan hij ook probleemloos gebruikt worden op beurzen en andere events.

Renson Experience box

Motivatie
“Renson wil niet alleen innovatief zijn in de ontwikkeling van nieuwe producten. We willen ook een trendsetter zijn in de manier waarop we ze voorstellen aan eindklanten”, verklaart Pieter Lecluyse. “Via de realtime-renderingsoftware simuleren we de integratie van onze producten naar wens van de klant. Dat is momenteel uniek in onze sector, maar voor ons uiterst belangrijk omdat we de high-endproducten die we ontwikkelen op een gelijkwaardige manier willen voorstellen. Dankzij de Experience Box kan iedere ‘Renson Ambassador’ voortaan beschikken over de grootste Renson-showroom van het land.”

Prijskaartje
De Experience Box is beschikbaar voor alle dealers, ongeacht hun omzet. Ze betalen wel een vergoeding voor het gebruik en de updates. “Die prijs komt ongeveer neer op de vergoeding die we vragen voor een fysiek toonzaalmodel”, aldus Lecluyse.

Tekst | Koen Mortelmans       Beeld | Renson