Platform voor de bouw
Meer doen met minder mensen dankzij op maat geïmplementeerde softwaretools
Met Viewpoint Field View kunnen alle processen op de bouwplaats gestroomlijnd worden.

Meer doen met minder mensen dankzij op maat geïmplementeerde softwaretools

Het groeiende personeelstekort in de sector plaatst heel wat bouwbedrijven voor een enorme uitdaging. Want hoe kan je als onderneming blijven groeien en pionieren met evenveel of zelfs minder werknemers? Efficiënter worden is de enige mogelijke oplossing en dus wordt er massaal ingezet op digitalisering. “Het is cruciaal om dit op de juiste manier aan te pakken, met oog voor ieders noden en zonder datafragmentatie”, klinkt het bij Trimble Construction Benelux. Ruud Kats (Regional Business Director Benelux), Mathias Everaert (Key Accountmanager) en Thomas Koekkoek (Consultant Presales) leggen uit hoe ze aannemers begeleiden in de zoektocht naar optimale digitale workflows en de juiste platforms.

Meer doen met minder mensen: het is de heilige graal in de hedendaagse bouwsector. Klinkt mooi, maar hoe breng je de theorie in de praktijk? Het is een vraag waar Trimble Construction Benelux zich samen met zijn klanten dagelijks over buigt. “Personeelsschaarste hoeft geen bezwaar te vormen, op voorwaarde dat je als bedrijf de juiste werkwijze hanteert, zodat je werknemers hun dagelijkse taken vlotter en efficiënter kunnen uitvoeren en minder tijd verliezen met administratieve rompslomp”, vertelt Mathias Everaert. “Wij hebben de kennis in huis om de juiste tools aan te brengen en hun werkprocessen zo niet alleen te helpen digitaliseren, maar ook te optimaliseren. Het uiteindelijke doel is om meer projecten aan te kunnen met hetzelfde of zelfs een kleiner personeelsbestand en zo automatisch winstgevender te worden.”

Meer doen met minder mensen dankzij op maat geïmplementeerde softwaretools 1
In België zijn al heel wat bekende aannemers te vinden die gretig gebruikmaken van de oplossingen van Trimble Construction Benelux.

Ook bedienden en werfpersoneel betrekken

Heel wat bedrijven kunnen best wel wat ondersteuning gebruiken bij de concrete uitwerking van hun digitale workflows, benadrukt Thomas Koekkoek. “Er wordt nog vaak met losse apps en toepassingen gewerkt die niet geconnecteerd, laat staan geïntegreerd zijn, met datafragmentatie of zelfs verlies van data en overzicht tot gevolg, wat geregeld resulteert in inefficiëntie, fouten en extra kosten. Bovendien zien we geregeld dat bepaalde zaken top-down worden opgelegd door het management, terwijl wij de omgekeerde aanpak promoten: betrek verschillende interne stakeholders bij de implementatie. Het zijn uiteindelijk de mensen in het werkveld die effectief met de tools aan de slag moeten. Vandaar dat we zowel de personen op de werf als de projectleiders, zaakvoerders én administratief bedienden bij de hand nemen, zodat iedereen begrijpt waarom er gekozen wordt voor een bepaalde tool en wat de meerwaarde ervan is. Daarnaast maken we ook de vertaalslag naar hun specifieke manier van werken. Het is immers de software die zich moet aanpassen aan de organisatie en niet andersom. Eveneens belangrijk om te weten is dat we onze oplossingen snel kunnen implementeren. Vaak is het slechts een kwestie van enkele dagen voordat alles volledig operationeel is – zonder lange implementatiefase, terwijl er toch voldoende ruimte blijft voor maatwerk en aanpassingen.”            

Altijd alle belangrijke info bij de hand

In België zijn al heel wat bekende aannemers te vinden die gretig gebruikmaken van de oplossingen van Trimble Construction Benelux. Denk onder meer aan Furnibo, dhulst’, Altez, Cordeel … “De basis van alles is Trimble Connect, ons gebruiksvriendelijke cloudplatform oftewel CDE (Common Data Environment) dat hen toelaat om snel en efficiënt essentiële data, informatie en documenten te delen met onderaannemers, bouwheer, studiebureaus, architecten enzovoort”, legt Ruud Kats uit. “Aangezien ook de interne communicatie (tussen kantoor en werf) daardoor vlotter verloopt, kunnen ze veel gestructureerder werken. Ongeacht de locatie waar ze zich bevinden (achter een bureau, on the road, op de werf …), de devices die ze gebruiken (desktop, tablet, smartphone …) en het besturingssysteem waarop alles draait (iOS, Android, Microsoft Windows, macOS  …) hebben ze altijd alle belangrijke info bij de hand. Met Viewpoint Field View kunnen we er zelfs nog een laag bovenop leggen waarmee ze alle processen op de bouwplaats kunnen stroomlijnen. Een van de grote sterktes hiervan is de uitgebreide aanpasbaarheid, waardoor bedrijven hun bestaande documenten en bestanden kunnen hergebruiken en optimaliseren, wat leidt tot een efficiënter werkproces. Dit alles vertaalt zich in kortere communicatielijnen, lagere foutenlast, betere probleemoplossing én meer werkvreugde. Ook onze foto 360-integratie biedt extra werkinzicht en nauwkeurigheid. Kwaliteitsborging kun je nu eenvoudig implementeren en afdwingen. Dat resulteert in een hoge reductie van de faalkosten, waardoor het financiële verschil op termijn enkele tientallen duizenden euro’s kan bedragen. En daar zal het niet bij blijven, want inmiddels zijn we volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe toepassingen met AI-integratie. Wordt vervolgd!”    

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Trimble Inc.

Trimble Inc 2 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Trimble Inc 3 Telefoonnummer +31 (0)172 650 265 E-mailadres Sales_bnl@trimble.com Website construction.trimble.nl/

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten