Een kwalitatieve vaatwasinstallatie is deze dagen een must, niet enkel in veel huishoudens en horecavoorzieningen, maar zeker ook in grotere gebouwen zoals ziekenhuizen en woonzorgcentra. Van kleine machines tot uit de kluiten gewassen industriële toepassingen: Hobart fabriceert en installeert ze volledig zelf, inclusief de bijbehorende service. “Door telkens een oplossing op maat te bieden en sterk in te zetten op duurzaamheid en innovatie bieden we onze klanten niet enkel een functionele, maar ook een financiële meerwaarde”, zegt Roderik Brock, general manager bij Hobart Belgium.
Hobart Belgium is onderdeel van de mondiale Hobart-groep, die op haar beurt deel uitmaakt van de multinational ITW. De onderneming legt zich hoofdzakelijk toe op de installatie en verkoop van professionele vaatwasmachines in België en Luxemburg. “Dat gaat van relatief kleine machines die bijvoorbeeld bestemd zijn voor horecafaciliteiten (vanaf 3000 euro) tot grote industriële toepassingen die onder meer geïnstalleerd worden in ziekenhuizen of woonzorgcentra. In dit laatste geval praten we over
investeringen die kunnen oplopen tot een miljoen euro of meer”, legt Roderik Brock uit. “Belangrijk om weten is dat Hobart ook zelf fabrikant is en dat al onze machines geproduceerd worden in het Duitse Offenburg. Onze producten dragen dus stuk voor stuk het kwaliteitslabel ‘made in Germany’.”
Een van de kwaliteiten waarmee Hobart Belgium zich onderscheidt, is de sterke serviceorganisatie die het doorheen de jaren heeft uitgebouwd. “Onze kracht schuilt in het feit dat we ons specifiek toespitsen op professionele vaatwasmachines die we zelf fabriceren en dat we onze kennis delen met onze erkende Hobart-dealers”, benadrukt Roderik Brock. “We hebben meer dan twintig deskundige techniekers in dienst die 24/7 op de baan zijn om machines te installeren, storingen te verhelpen, preventief onderhoud uit te voeren enzovoort. Ze zijn daar specifiek voor opgeleid en hebben ook altijd de juiste onderdelen ter beschikking, zodat ze eventuele problemen meteen kunnen verhelpen. Daarnaast kunnen onze klanten rekenen op de expertise van drie inhouse projectbeheerders, die telkens een volledig ontwerp uittekenen op maat van de bestaande noden en wensen (lees: wat moet er in welke hoeveelheden en in welk tijds-bestek afgewassen worden?).”
“Kortom: we zijn niet zomaar een leverancier, maar een volwaardige partner die actief meedenkt om het industriële vaatwasproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de bedrijfszekerheid te allen tijde te garanderen. Vandaar dat we sterk inzetten op preventief onderhoud en dat we na oplevering om de paar maanden ter plaatse gaan om samen met de klant en de medewerkers in de vaatwaskeukens te bekijken of alles volgens plan verloopt en wat eventueel beter kan, zodat de vooropgestelde capaciteit en output zeker gehaald worden. Dit alles kadert binnen de customer for life-benadering de we bij Hobart Belgium hanteren.”
Ook R&D, innovatie en energie- en waterbesparing zijn belangrijke speerpunten bij Hobart. Een van de stokpaardjes van de onderneming is ‘wassen zonder water’. “Of we dat doel ooit daadwerkelijk zullen bereiken, kunnen we op dit moment nog niet met zekerheid zeggen, dus het gaat meer om de achterliggende mindset en ons voortdurende streven naar verbetering. Water is uiteraard een cruciale component in het vaatwasproces, net als energie (om het toestel te laten functioneren en het water te verwarmen) en chemische zeep- en naspoelmiddelen. In vijftien jaar tijd hebben we het waterverbruik van grote vaatwasinstallaties kunnen terugdringen van 1000 naar 200 liter per uur. Bij onze zuinigste kleine machines bedraagt het verbruik amper 1 liter per wascyclus, waarbij eveneens minder elektriciteit en detergenten nodig zijn. Daarnaast verkennen we ook de mogelijkheden van alternatieve technologieën, zoals wassen met stoom.”
“We zetten dus sterk in op de reductie van onze ecologische footprint – zie ook onze nieuwe productiehal in Duitsland, die volledig op hernieuwbare energie draait – en trachten onze klanten tevens te overtuigen om niet zozeer te kijken naar de initiële investeringskost, maar eerder naar de total cost of ownership. Daar horen uiteraard ook de personeelskosten bij. Als we het aantal aanwezige werknemers kunnen reduceren door een installatie deels te automatiseren, dan levert dat onze klanten op termijn een enorm financieel voordeel op. Die holistische aanpak heeft ons al heel wat mooie referenties opgeleverd. Denk onder meer aan diverse scholen en publieke gebouwen.”