Enkele maanden geleden sloot LCV Real Estate, samen met partner Colruyt Group Real Estate, de overname van de voormalige Makro- en Metro-sites in België af. Vandaag krijgt de site in Sint- Pieters-Leeuw concreet vorm dankzij een concreet masterplan.
In Sint-Pieters-Leeuw zijn de krijtlijnen voor de toekomstige ontwikkeling uitgezet. De site, gelegen langs belangrijke invalswegen richting Brussel, krijgt een multifunctionele invulling. De grijze vlakte van 8,5 ha maakt plaats voor een groen-blauwe omgeving met park, hoogwaardige kantoren en publieke functies aangevuld met retail, leisure en lokale bedrijven.
In nauw overleg met het gemeentebestuur en andere stakeholders wordt gewerkt aan een masterplan dat inspeelt op de lokale behoeften en tegelijk aandacht heeft voor ruimtelijke inpassing en architecturale kwaliteit. Duurzaamheid staat centraal, met bijzondere aandacht voor de ontharding en vergroening van de site. Een aaneengesloten park zal de groenzones met elkaar verbinden en zo een groene ontmoetingsplek creëren die bijdraagt aan de leefbaarheid en het welzijn van de omwonenden.
Dirk Deroose, CEO LCV Real Estate:
“De herontwikkeling van deze site met focus op hoogwaardige tewerkstelling biedt een unieke kans om in te zetten op een kwalitatieve en duurzame invulling. Door in te zetten op ontharding, vergroening en een doordachte mix van functies versterken we niet alleen de economische waarde van de locatie, maar creëren we ook een ruimte die aantrekkelijk is voor ondernemers, bezoekers én de bredere omgeving.”
Jan Desmeth, burgemeester Sint-Pieters-Leeuw:
“De toekomst van de Makro-site zal opnieuw een tewerkstellingssite zijn, gecombineerd met voldoende beleving dankzij recreatie en een park. Hoogwaardige tewerkstelling met hoogopgeleide profielen wordt aangevuld met retail en een KMO-zone. We zijn tevreden dat de focus op hoogwaardige tewerkstelling ook door de ontwikkelaar wordt gedeeld en opgenomen.”
Naast de voorbereidingen van de herontwikkeling werd ook gekeken hoe de sites op korte termijn opnieuw konden bijdragen aan de lokale economie en werkgelegenheid.
Dat leidt tot de heropening van het voormalige Makro-gebouw. Hierdoor brengt de site vanaf 2026 al werkgelegenheid en activiteit, nog voor de herontwikkeling van de sites start. Bovendien werd gezocht naar partners die niet alleen in de tijdelijke situatie huren, maar ook deel uitmaken van het toekomstige project.
De deuren van de Makro heropenen met Hubo met een nieuw DIY concept en Jumbo. De McDonalds en het tankstation blijven deel uitmaken van deze site. Door deze heropening herleven de sites opnieuw, wordt leegstand vermeden en ontstaat er al vanaf dag één een positieve economische impuls.
Peter Isaac, directeur Jumbo België:
“Als we medio 2026 onze intrek nemen in het bestaande pand, willen we klanten in Sint- Pieters-Leeuw niet alleen bedienen, maar vooral verrassen: met smaak, versheid, vernieuwing én betaalbaarheid. We zijn blij dat we straks in dit deel van België een ruime winkel kunnen bieden, met lokaal assortiment en werkgelegenheid voor zo’n 80 nieuwe collega’s.”
Hubo:
“Dit project brengt niet alleen een frisse commerciële formule, maar zorgt ook voor extra tewerkstelling in een retaillandschap dat onder druk staat. Voor de regio’s Machelen en Sint- Pieters-Leeuw betekent dit een duidelijke economische meerwaarde.”
De masterplannen vormen de basis voor de verdere vergunningsaanvragen en het finaal ontwerp. Op 12 november van 17u-21u wordt een infomoment voor omwonenden georganiseerd in zaal ‘Zonnig Leven’ in Sint-Pieters-Leeuw. Het doel blijft om de voormalige Makro-sites een nieuw leven te geven dat zowel economisch, sociaal als ecologisch duurzaam is.