Platform voor de bouw
Bouwsector opnieuw headliner tijdens een aantal festivals

Bouwsector opnieuw headliner tijdens een aantal festivals

De bouw- en installatiesector is op zoek naar nieuwe medewerkers. Structureel staan er momenteel 16.500 vacatures open. Daarom bezoekt de sector deze zomer een aantal festivals, te beginnen nu vrijdag, zaterdag en zondag tijdens Couleur Café in het Ossegempark in Brussel. De bedoeling daarvan: jongeren, maar ook minder jongeren, duidelijk maken dat een baan in de bouw ondertussen sterk geëvolueerd is. De bouw is technologischer en veiliger geworden, biedt permanente opleiding, een aantrekkelijke verloning en uiteenlopende carrièremogelijkheden. Op de stand van ‘De Bouw Kijkt Verder’, een tienjarige imagocampagne die opgezet werd door alle sociale partners in de bouw, kunnen bezoekers tijdens 7 festivals via een Virtual Reality Game ondergedompeld worden in een bouwwerf, deelnemen aan wedstrijden, originele cadeaus krijgen en spreken met specialisten uit de sector.

De werkgevers en vakbonden in de Belgische bouwsector, vertegenwoordigd binnen het sectorfonds Constructiv, voeren sinds 2022 een grootschalige imagocampagne onder de slogan ‘De Bouw Kijkt Verder’, die loopt tot 2030. Het hoofddoel van deze campagne is het imago van de bouwsector veranderen en duidelijk maken dat de bouw en installatie een technische sector is die inclusiever, veiliger en schoner is geworden. Op die manier willen we tegen 2030 het aantal leerlingen in het bouwonderwijs met 20% verhogen, het aantal in- en doorstromers in de bouw met 20% doen toenemen en het aantal werknemers dat de sector verlaat met 20% verminderen.

Niko Demeester, CEO van Embuild: “Voor het derde jaar op rij zijn we aanwezig op een aantal zomerfestivals om zo rechtstreeks in contact te komen met de jongere generaties, hun interesse te wekken en hen te informeren over de vele voordelen en carrièremogelijkheden binnen de bouw- en installatiesector. Op een aparte en originele bieden we festivalgangers een reeks leuke en boeiende activiteiten aan om de huidige en toekomstige beroepen in onze sector te ontdekken.”

Zo is er onder meer een VR-spel ontwikkeld om meer te leren over de verschillende beroepen in de bouw en kunnen bezoekers bouwmachines besturen via simulatoren. Festivalgangers krijgen ook de kans originele bandshirts te winnen die een link leggen tussen de bouw en de muziekwereld, zoals Foo Fitters, Beton Jovi, Rigger Finger, HV AC, David Bouw en veel meer. Los van het speelse aspect zijn er steeds experts uit de sector aanwezig om de festivalgangers te informeren over beschikbare jobs en opleidingen. De voorbije 2 jaar lieten ruim 7500 jongeren hun contactgegevens achter op onze festivalstand, waardoor ze nu geleid worden naar opleidingen en vacatures in de bouw- en installatiesector.

De stand van ‘De Bouw Kijkt Verder’ strijkt deze zomer neer op de festivals Couleur Café (27-29 juni, Brussel), Baudet’stival (11-13 juli, Bertrix), Francofolies (17-20 juli, Spa), Gentse Feesten (18-27 juli, Gent), Suikerrock (1-3 augustus, Tienen), Alcatraz (7-10 augustus, Kortrijk) en Maanrock (22-24 augustus, Mechelen). Ook tijdens de landbouwbeurs van Libramont (25-28 juli) kunnen de bezoekers terecht op deze stand.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten