Platform voor de bouw
Spraakmakende gevels met een markante identiteit

Spraakmakende gevels met een markante identiteit

Gevels zijn het visitekaartje van een gebouw, luidt het cliché. In het geval van Sign & Facade zijn dit zeker geen loze woorden, want de onderneming maakte van spraakmakende façades haar corebusiness. Het resultaat: tal van nieuwe gevelconcepten die op esthetisch vlak het verschil maken en die panden een bijzonder karakter geven.   

Al meer dan dertig jaar manifesteert Sign & Facade – voorheen gekend als Splen Gevelbouw – zich als een betrouwbare partner voor de realisatie van conceptueel interessante gevels. De onderneming ontsproot uit een lichtreclamebedrijf en kent als geen ander de impact van elk geveldetail. “Onze groep omvat ook bedrijven die actief zijn op het vlak van lichtreclame en signalisatie”, aldus sales manager Kris Drijvers. “Net dat is onze sterkte: we zien gevels echt als een totaalplaatje.”

De gevel van het Total-servicestation in Hognoul heeft een spinnenwebstructuur.

 

Quasi onbeperkte mogelijkheden

Creativiteit is het ordewoord bij Sign & Facade. Het ontwikkelde verschillende nieuwe geveloplossingen omdat het Belgisch aanbod te beperkt bevonden werd. “We zijn al jarenlang Belgisch marktleider op het vlak van cassettegevels uit aluminium composietplaat, maar ook gevels uit zink, aluminium of strekmetaal behoren tot de mogelijkheden, net als façades met een uniek perforatiepatroon als ‘punch art’”, vertelt Kris Drijvers. “De mogelijkheden zijn quasi onbeperkt, zowel voor nieuwbouw als voor renovatie.” Dit leverde al heel wat mooie projecten op, zoals de Barco Campus One in Kortrijk, het Nike Wings-gebouw in Ham en de nieuwe cleanroom van imec in Leuven.

Roche in Anderlecht, een 3D-renovatie waarbij er strakke aluminium composietcassettes geplaatst zijn.

 

Populair bij aannemers en architecten

De experts van Sign & Facade beseffen maar al te goed dat een perfecte technische uitvoering – uiteraard met respect voor het vooropgestelde budget – cruciaal is om de verwachtingen van de bouwheer en de architect in te lossen. Geen wonder dat ze steeds vaker gecontacteerd worden door aannemers die de realisatie van hun gevelprojecten aan hen willen toevertrouwen. “Vooral het feit dat we het voortouw nemen bij de conceptontwikkeling en de coördinatie tussen ruwbouw, raamconstructie en geveltechniek blijkt aan te slaan”, aldus Kris Drijvers. Voorts doen ook heel wat architecten een beroep op de kennis en kunde van Sign & Facade. “Wij kunnen hun ideeën in de praktijk brengen door een technisch onderbouwd en esthetisch performant concept uit te werken. Desgewenst maken we zelfs een mockup, zodat er indien nodig nog een en ander kan worden bijgestuurd. We hanteerden deze werkwijze bijvoorbeeld bij de realisatie van de nieuwbouw van de Benedenti Groep in Herentals. Het gevelconcept speelt perfect in op de huidige trend van strakke en smalle façades, waarin diepe kaderelementen fungeren als decoratief element. Denk ook aan Roche in Anderlecht, een 3D-renovatie waarbij er strakke aluminium composietcassettes geplaatst zijn die ook nog eens verhinderen dat de bekleding bevuild wordt door de bovenliggende gevels.”

Voor bedrijven die niet alleen willen investeren in de esthetiek van hun gevel, maar ook in hun visuele merkidentiteit ontwikkelt Sign & Facade geïntegreerde totaaloplossingen.

 

Cross-overprojecten

Een andere unieke troef van Sign & Facade zijn de zogenaamde cross-overprojecten. “We zijn uniek in het landschap van de gevelbouwers en de lichtreclamebedrijven omdat we zowel innovatieve gevelconcepten als fraaie lichtreclame aanbieden”, licht CEO Didier Vael toe. “We hebben lang een afzonderlijke marktfocus gehanteerd: als gevelbouwer richtten we ons hoofdzakelijk op architecten en dus niet rechtstreeks op eindklanten, terwijl we als lichtreclamebedrijf eerder op retailers en ondernemingen mikten. Beide specialisaties zijn lang naast elkaar blijven bestaan, maar gaandeweg zijn we ook cross-overprojecten beginnen uitvoeren, waarin we beide combineren tot totaaloplossingen voor bedrijven die niet alleen willen investeren in de esthetiek van hun gevel, maar ook in hun visuele merkidentiteit. Dit resulteert in markante façades waarbij de branding naadloos geïntegreerd is in het gevelbeeld. Mooie voorbeelden die de troeven van deze uniek synergie perfect illustreren, zijn de restaurants van Burger King in België.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details