De Limburgse firma Jacobs Transport barstte uit haar voegen. De groei van de vrachtactiviteit en de splitsing met het busvervoer maakten een aparte, ruimere locatie noodzakelijk. De keuze voor de Mondeolaan in Genk bood ruimte én toekomstmogelijkheden. De nieuwe vestiging ligt op een terrein van 4,2 hectare op de voormalige Ford-site, waar Jacobs Transport de komende vijf jaar op vijftig extra jobs mikt.
“Een transportbedrijf is als een machine. Er mooi uitzien is meegenomen, maar in de eerste plaats moet zo’n vestiging optimaal functioneren,” zegt architect Rob Gijsenberg van BURO B, dat vijftien jaar eerder ook al de Jacobs Transport-vestiging aan de Zuiderring realiseerde. De site is daarom opgevat als een helder routingmodel waarbij conflicten tussen gebruikers vermeden worden. Zo parkeren chauffeurs hun auto buiten het terrein en begeven ze zich pas daarna te voet naar de vrachtwagens. “Zo vermijden we dat ze kriskras door het terrein rijden en verminderen we het risico op conflicten of schade.” Ook andere functies zoals de wasstraat en de tankzone zijn zo ingeplant dat ze zonder kruisingen met interne circulatiezones te bereiken zijn. Die logica beheerst zowel de buitenruimte als het gebouw.
Trailers worden meteen aangesloten op stroomvoorzieningen, zodat koel- of verwarmingssystemen actief blijven, ook ’s nachts. Interne looplijnen vermijden kruisingen tussen bezoekers, personeel en chauffeurs. “Zelfs het feit dat een chauffeur om 1 uur ’s nachts nog moet kunnen tanken of zijn voertuig moet wassen, heeft invloed op hoe je het gebouw organiseert.” Ook binnen is de circulatie gescheiden maar visueel verbonden. “Er is bewust een zichtrelatie tussen de burelen en de garage gecreëerd. Dat versterkt het gevoel van controle en directe betrokkenheid.” Die transparantie ondersteunt de werking en verhoogt de inzet van medewerkers.
Dat het gebouw in de eerste plaats praktisch moet zijn, sluit esthetische ambitie niet uit. Integendeel: bij BURO B gaan beide hand in hand. “We wilden absoluut vermijden dat dit een klassieke blokkendoos werd”, merkt Rob Gijsenberg op. Daarom kreeg het gebouw een bronskleurige geanodiseerde aluminiumgevel. “Afhankelijk van het standpunt verandert het gebouw van kleur. Dat geeft het een levendig en veranderlijk karakter.” Overkragingen zorgen voor schaduw op de glaspartijen, die bijdragen aan het comfort en de uitstraling. “De verdieping fungeert als terras én zonwering voor de onderliggende kantoren.”
Ook over het interieur werd grondig nagedacht. Houtaccenten, gietvloeren en akoestische spuitpleister zorgen voor een warme, functionele werkomgeving. “Zeker in het gelijkvloerse kantoor, waar voortdurend getelefoneerd wordt om transporten te regelen, is een goede akoestiek essentieel.” Het interieur combineert open kantoorlandschappen met transparante vergaderruimtes en plekken voor afzondering. Zo springt de 8 meter lange balie in het oog, afgerond en afgewerkt in StucDeco. De gietvloer, die naadloos doorloopt in het maatwerkmeubilair, kreeg vijf lagen en kleuren.
Niet alleen in gebruik, maar ook op het vlak van techniek en energie is dit gebouw gerealiseerd voor de lange termijn. Het is volledig gasloos en maakt gebruik van een lucht-waterwarmtepomp. “We hebben op verschillende plaatsen bewust technieken in het zicht gelaten, zolang het esthetisch verantwoord was.” Regenwater wordt via een filtersysteem en gecoate tanks gerecupereerd voor de wasstraat. “Je hergebruikt niet alles, maar toch een groot deel. Dat maakt een wezenlijk verschil in waterverbruik.”
Ook in de garage zorgt het HVAC-systeem voor een stabiel werkklimaat, wat cruciaal is voor de technische dienst. Zichtbare technieken werden zorgvuldig geïntegreerd en afgestemd op het interieurontwerp. Daarnaast werd de buitenruimte voorbereid op toekomstige elektrificatie: de bekabeling ligt al klaar en er is plaats voorzien voor extra laadpunten. Een tweede hoogspanningscabine achteraan het terrein is zelfs al vergund en voorbereid.
De bouw verliep zeer voorspoedig, evenals de samenwerking met alle partners. De timing werd gerespecteerd, tot grote tevredenheid van de bouwheer. Ook de manier van aanbesteden – per lot en op specialisatie – bewees zijn nut. Alles werd vakkundig gecoördineerd, mét resultaat: een state of the art transportsite op maat van vandaag én morgen. De site werd immers van meet af aan ontworpen met uitbreiding in het achterhoofd. Zo is achteraan al plaats voorzien voor een bijkomende logistieke hal van 10.000 m².
Dat het project helemaal klopt, voelt ook Rob Gijsenberg: “In het begin van mijn loopbaan als architect dacht ik dat ik vooral blij zou worden van hoe mooi een gebouw is. Maar de appreciatie van de bouwheer achteraf, dat geeft nog de meeste voldoening.” Die erkenning, samen met de performantie en uitstraling van het gebouw, maken van de nieuwe Jacobs Transport-vestiging niet alleen een functionele hub, maar ook een architecturaal visitekaartje. En aan dat toekomstverhaal blijft BURO B actief meeschrijven, met de geplande uitbreiding als volgend hoofdstuk.
Geenard Elektro – Elektrotechnieken
De elektrotechnieken op de nieuwe logistieke site van Jacobs Transport in Genk werden van a tot z gerealiseerd door Geenard Elektro (Lanaken). Brian Bergen, die verantwoordelijk is voor de projectopvolging bij Geenard Elektro: “Op basis van het plan van BURO B heeft onze studie- en ontwerpafdeling de technieken ingetekend. Eerst hebben we in nauwe samenwerking met grondwerker Herwey de buitenbekabeling gelegd. Daar kwam heel wat coördinatie bij kijken omdat alle kabels – onder andere voor de elektrische laadpalen, terreinverlichting, opladers in het trailerpark enzovoort – tijdig op de juiste plaats moesten liggen.” In de volgende fase gingen de elektrotechniekers van Geenard Elektro aan de slag in de hal van de nieuwbouw. “Daar hebben we de voeding binnengeleid vanuit de hoogspanningscabine en aansluitend alle elektrotechnieken voor de werkplaats verzorgd, gaande van de nodige voedingen voor de werkplaatsinstallaties tot ledverlichting met bijhorende KNX-lichtsturing en de zwakstroomtechnieken. Vervolgens heeft ons team stap voor stap de technieken en de verlichting voor het kantoorgedeelte geïnstalleerd, met oog voor high-end afwerking en het creëren van een leuke werkomgeving. Bij Geenard Elektro blikken we terug op een geslaagd project. We maakten deel uit van een goed geolied bouwteam, waarin de coördinatie vlot verliep en afspraken werden nagekomen. En dat steeds conform de vooropgestelde timing.”
TECHNISCHE FICHE
Bouwheer Jacobs Transport (Genk)
Architect BURO B (Genk)
Hoofdaannemer(s) Derdaele + (Lommel)