Platform voor de bouw
“Als volwaardige partner in het bouwproces nemen we een steeds actievere rol op”
Van links naar rechts: Michel Verheyen, Nina Timmermans, Niels Vervoort en Christoph Vandenbussche.

“Als volwaardige partner in het bouwproces nemen we een steeds actievere rol op”

Christoph Vandenbussche, Nina Timmermans, Niels Vervoort en Michel Verheyen (Reynaers Aluminium)

2025 is een jubileumjaar voor Reynaers Aluminium. Het Duffelse familiebedrijf, dat zich de voorbije decennia opwerkte tot Europees marktleider in aluminium ramen, deuren en geveloplossingen, mag namelijk zestig kaarsjes uitblazen. Een mijlpaal waar even bij mag worden stilgestaan, maar liefst niet te lang. De toekomst heeft immers nog heel wat moois in petto, van verdere digitale innovatie tot sustainability from every angle. Wij spraken met vier Belux-medewerkers over de ingrediënten die het beproefde succesrecept van Reynaers Aluminium wereldwijd in de smaak doen vallen. “Wat enkele jaren geleden nog ongezien was, is nu het nieuwe normaal. Zowel qua resultaat als de manier waarop we te werk gaan.”

Werknemers aan het woord

– Christoph Vandenbussche (General Manager bij Reynaers Aluminium Belux en Forster Belux; negentien jaar in dienst)
– Nina Timmermans (Sales Manager Projects bij Reynaers Aluminium Belux en Forster Belux; elf jaar in dienst)
– Michel Verheyen (Project Support Engineer bij Reynaers Aluminium Belux; vijf jaar in dienst)
– Niels Vervoort (Accountmanager Projects bij Reynaers Aluminium Belux; zes jaar in dienst)

Wie recent nog op de Reynaers Campus in Duffel vertoefd heeft, zal het volmondig beamen: kernwaarden als groei en innovatie zijn er bijna tastbaar. De uitgestrekte bedrijfssite achter de beglaasde façade langs de Oude Liersebaan, de imposante inkomhal, het fraaie bedrijfsrestaurant voor de medewerkers van Reynaers Group en de vijftigkoppige Belux-afdeling …: het oogt allemaal behoorlijk indrukwekkend. Het maakt de anekdote die Nina Timmermans ons een halfuurtje later vertelt eens zo opvallend. 

Nina Timmermans: “Toen ik in 2014 gecontacteerd werd met de vraag om op gesprek te komen, gewaagde het headhuntersbureau aanvankelijk van ‘een productiebedrijf in de metaalindustrie’. (lacht) Erg sexy en vooruitstrevend klonk dat niet, maar gelukkig bood de naam Reynaers wel enkele aanknopingspunten en ben ik toch maar eens gaan luisteren. Intussen zijn we elf jaar verder en ben ik al aan mijn vierde functie toe. Ik ben begonnen als Business Analyst bij Reynaers Group en ben vandaag verantwoordelijk voor het projectteam binnen de Belux-afdeling, waarmee we architecten, aannemers en bouwheren technische ondersteuning bieden bij de toepassing van onze systemen – zowel de aluminiumoplossingen van Reynaers Aluminium als de stalen profielsystemen van Forster. Tussendoor ben ik als Product Manager Digital Services ook nog verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling van enkele innovatieve digitale tools – zoals onze VR-ruimte Avalon – en heb ik als Market Intelligence Manager de nieuwe CRM-strategie voor onze groep uitgetekend. Allemaal zaken die je allicht niet meteen zou associëren met ‘een productiebedrijf in de metaalindustrie’ (lacht).”   

“Als volwaardige partner in het bouwproces nemen we een steeds actievere rol op” 1
Achter de beglaasde façade van het Reynaers Experience Centre bevindt zich een uitgestrekte bedrijfssite die door de jaren heen een volledig andere aanblik heeft gekregen.

Jullie draaien alle vier al een tijdje mee bij Reynaers Aluminium. Hebben jullie het bedrijf sterk zien evolueren in de loop der jaren?

Christoph Vandenbussche: “Met bijna twintig jaar dienst ben ik het meubelstuk van het gezelschap, dus ja: ik heb hier wel een en ander zien veranderen (lacht). Er wordt continu geïnvesteerd in nieuwe mensen, gebouwen, machines en ontwikkelingen. Het Reynaers Experience Center, het Reynaers Institute, high-end magazijnen …: onze campus heeft door de jaren heen een volledig andere aanblik gekregen. In organisatorisch opzicht was de acquisitie van Forster Profilsysteme eind 2017 een echte mijlpaal. Hoewel hun vaste uitvalsbasis zich nog steeds in Zwitserland bevindt, vereiste dat ook hier in België heel wat extra resources. Op deze campus in Duffel werken vandaag een zeshonderdtal mensen en wereldwijd zijn het er circa 2650.”

Nina Timmermans: “Ten opzichte van mijn begindagen is dit een heel ander bedrijf. Naast de groei van onze organisatie zit ‘m dat vooral in de sterke focus op technologische innovatie, digitalisatie en sustainability. Onze aluminiumprofielen zijn het resultaat van puur pionierswerk, dat op allerlei verschillende vlakken wordt verricht. Ook het profiel van onze onderneming is veranderd. In het verleden lag het accent hoofdzakelijk op onze producten en hun mogelijke toepassingen, waarbij sterk gefocust werd op het technische luik. Vandaag praten we ook veel meer over services en nemen we als volwaardige partner in het bouwproces een steeds actievere rol op. Cocreatie en samenwerking zijn veel belangrijker geworden. Voorts heeft hier op de werkvloer een sterke verjonging plaatsgevonden. In elk team vind je vandaag wel enkele twintigers terug, terwijl ze elf jaar geleden nog een stuk schaarser waren.”

Niels Vervoort: “Ik ben een van die twintigers en ook ik heb het hier letterlijk zien veranderen, want mijn ouderlijk huis kijkt uit op de Reynaers-site (lacht). Daarnaast heb ik hier in mijn jeugdjaren nog gewerkt als jobstudent en speel ik al jaren voor een voetbalclub die Reynaers Aluminium sponsort. Het was dus de logica zelve om hier te komen informeren toen ik afgestudeerd was en ‘iets in de bouw’ wilde gaan doen. Ik ben begonnen op de technische binnendienst en ben sinds twee jaar actief in onze consultwerking. Ik ben geregeld op de baan om bouwheren, architecten en aannemers maximale ondersteuning te bieden.” 

Michel Verheyen: “Ik ben net als Niels gestart op de technische binnendienst en ben intussen doorgegroeid naar projectingenieur. Voor ik hier aan de slag ging, werkte ik in een tekenbureau. Aangezien dat op den duur nogal eentonig werd, ging ik op zoek naar iets anders. Bij Reynaers Aluminium vind ik wél voldoende variatie en uitdaging in mijn dagelijkse bezigheden.”  

“Als volwaardige partner in het bouwproces nemen we een steeds actievere rol op” 2
SILT in Middelkerke is maar een van de vele prestigeprojecten waaraan Reynaers Aluminium recent zijn steentje bijdroeg.

Michel en Niels zijn maar twee van de vele ‘young potentials’ die hier rondlopen, terwijl heel wat andere bouwgerelateerde bedrijven het erg moeilijk hebben om gemotiveerde jonge medewerkers aan te trekken. Hoe maken jullie in dat verband het verschil?

Christoph Vandenbussche: “Eerst en vooral hebben we de voorbije jaren een enorme weg afgelegd qua merkbekendheid. Aanvankelijk richtte Reynaers Aluminium zijn pijlen vooral op architecten en aluminiumramen- en -deurenfabrikanten, terwijl we nu veel breder mikken. Onze radiocampagnes zijn daar de ultieme exponent van. Maar dat onze naam intussen bij de meeste mensen wel een belletje doet rinkelen, volstaat uiteraard niet om knelpuntfuncties ingevuld te krijgen. Daarvoor heb je extra argumenten nodig, zoals een hr-policy die volledig up-to-date is (inclusief een vooruitstrevend beleid rond thuiswerk, flexibele werkuren enzovoort). Enkel zo kunnen we gegeerde profielen over de streep trekken. Voorlopig slagen we daar uitstekend in, maar we zijn ons ervan bewust dat we ook op dat vlak moeten blijven mee-evolueren.”

Niels Vervoort: “Het aandeel trouwe werknemers is behoorlijk hoog bij Reynaers Aluminium, dus dat is voor jonge mensen zoals ik een belangrijke bevestiging dat het hier wel degelijk fijn werken is en dat het bedrijf de juiste balans weet te vinden: enerzijds jonge mensen aantrekken en mee-evolueren, anderzijds een vaste structuur behouden en ervaring valideren. Bovendien heb ik nooit het gevoel gehad dat ik me als jonkie extra moest bewijzen. De spirit die hier heerst, is dat de verschillende generaties op de werkvloer vooral veel van elkaar kunnen leren. 

Dat we op vrijdagavond geregeld samen op café gaan, helpt uiteraard ook om de banden aan te halen (lacht).” 

Nina Timmermans: “Je krijgt hier inderdaad snel het gevoel dat we met z’n allen één grote familie vormen. Er zijn heel wat ‘cross-overs’ tussen verschillende functies en afdelingen. Toen ik in 2021 de overstap maakte van Reynaers Group naar het Belux-team voelde het dus zeker niet alsof ik voor een nieuw bedrijf ging werken.” 

Christoph Vandenbussche: “Een van de belangrijkste succesfactoren van ons team en Reynaers Aluminium in het algemeen is dat we ondanks onze sterk verschillende achtergronden en activiteiten één gezamenlijk doel hebben: onze klanten tevredenstellen. Ook bij onze niet-commerciële medewerkers zit die customer centricity-mindset er echt in. We stimuleren dat overigens ook actief door hen bijvoorbeeld eens mee te nemen op klantenbezoek, zodat ze weten voor wie we het allemaal doen. Daarnaast volgen alle nieuwe medewerkers standaard een basic training, waarbij ze in ons testinstituut ervaren wat onze klanten ervaren (bijvoorbeeld door zelf eens een raam, deur of gevel te maken). Dat verhoogt zowel de voeling met onze producten als het algemene inlevingsvermogen en de betrokkenheid bij onze ‘missie’.” 

Ook persoonlijke groei is een belangrijk onderdeel van het Reynaers-DNA. Hoe komt dat concreet tot uiting?

Christoph Vandenbussche: “Bij Reynaers Aluminium kies je niet voor een job, je kiest voor een carrière. Wij geloven niet in vastgelegde loopbaanpaden, maar in het creëren van kansen op maat van onze talenten en hun ambities. Open communicatie, out of the box denken en het stimuleren van interne mobiliteit zijn daarbij sleutelbegrippen. Interne jobrotatie zit diep verankerd in onze cultuur. Medewerkers worden aangemoedigd om nieuwe uitdagingen aan te gaan binnen het bedrijf –  over teams, afdelingen en zelfs landen heen. Dit zorgt niet alleen voor persoonlijke groei en meer werkplezier, maar ook voor een kruisbestuiving van ideeën en een sterkere organisatie als geheel. Dat komt dan weer onze klanten ten goede. Door onze brede interne kennisdeling en flexibele samenwerking tussen afdelingen kunnen we sneller inspelen op vragen en beter meedenken in functie van hun specifieke noden. Medewerkers die verschillende rollen hebben doorlopen begrijpen het volledige plaatje beter en leveren daardoor doordachtere, klantgerichte oplossingen. Zo maken we van Reynaers Aluminium niet alleen een sterke werkgever, maar ook een nog sterkere partner voor onze klanten.”

Michel Verheyen: “Klopt. Er komen geregeld opportuniteiten voorbij en we worden daar ook goed in begeleid, vind ik. Zowel onze leidinggevenden als de hr-afdeling denken mee na over je carrièrepad en doen weleens suggesties, bijvoorbeeld om een opleiding te volgen die wel interessant zou kunnen zijn.”

Niels Vervoort: “Elk jaar krijgen we standaard een twintigtal opleidingen voorgeschoteld waar iedereen zich voor kan inschrijven. Zo kunnen we spontaan proeven van andere dingen en op die manier misschien nieuwe interesses of uitdagingen ontdekken. Dat kan een eerste stap zijn om te achterhalen waar je de komende jaren naartoe wil.”

Nina Timmermans: “Er komt ook steeds meer diversiteit in de profielen die we aantrekken, merk ik. Architecten, industrieel ingenieurs, productontwikkelaars, handelsingenieurs …: je vindt het hier allemaal, in combinatie met mensen die in the field een enorme ervaring hebben opgebouwd. Dat is een zeer interessante mix, waardoor we onze activiteiten steeds vanuit verschillende invalshoeken kunnen benaderen. Wat veel nieuwkomers overigens positief verrast wanneer ze nader kennismaken met Reynaers Aluminium is dat we wereldwijd actief zijn. We zijn en blijven uiteraard een Belgisch familiebedrijf, maar wel eentje met kantoren in meer dan veertig landen en business in meer dan zeventig landen. Daar is de brede buitenwereld zich nog niet altijd van bewust.”

“Als volwaardige partner in het bouwproces nemen we een steeds actievere rol op” 3
Christoph Vandenbussche: “Avalon, de VR-ruimte waarin we projecten visualiseren, is een echte gamechanger geweest.”

Geldt hetzelfde voor de switch van particuliere woningbouw naar grootschalige residentiële en tertiaire projecten, die jullie intussen toch al jaren gemaakt hebben?

Christoph Vandenbussche: “In mindere mate, maar ergens klopt het wel: we worden nog altijd deels geassocieerd met die particuliere woningbouw waarmee we in de twintigste eeuw naam hebben gemaakt, terwijl onze scope intussen veel breder is. Je vindt onze profielen ook al jaren in grotere woongebouwen zoals appartementencomplexen, net als in scholen, ziekenhuizen, publieke gebouwen enzovoort. Ook het tertiaire segment is dus steeds nadrukkelijker uitgegroeid tot een belangrijk speerpunt.”

Michel Verheyen: “Inderdaad, en dat vertaalt zich ook naar de studies die we vandaag maken, die veel uitgebreider en diepgaander zijn dan vijf jaar geleden. We beperken ons dus niet tot standaardtoepassingen, integendeel. Maatwerk is absoluut geen uitzondering. Vaak gaan we echt aan het engineeren om samen met de architect het onderste uit de kan te halen. Daarmee maken we zowel visueel als product- en productietechnisch het verschil.”

Nina Timmermans: “Die interne professionalisering blijkt ook uit de manier waarop we projecten aanpakken, alle processen op elkaar afstemmen en verschillende teams de krachten laten bundelen om tot het best mogelijke resultaat te komen. Daar plukken onze klanten echt wel de vruchten van.”

Niels Vervoort: “Een noodzakelijke evolutie, want de eisen en verwachtingen liggen deze dagen een stuk hoger. Vroeger namen architecten genoegen met een simpele tekening, maar vandaag zijn er steeds vaker gedetailleerde 3D-visualisaties nodig en worden de vragen die we krijgen alsmaar complexer. We deinzen daar allerminst voor terug, want zo leggen we de lat telkens weer een stukje hoger. Wat enkele jaren geleden nog ongezien was, is nu het nieuwe normaal. Zowel qua resultaat als de manier waarop
we te werk gaan.”

Christoph Vandenbussche: “Avalon, de VR-ruimte waarin we projecten visualiseren, is in dat opzicht een echte gamechanger geweest. Dat is niet zomaar een gadget, maar een echte beslissingstool die bouwheren en architecten helpt om de best mogelijke keuze te maken voor hun projecten. En laten we zeker ook ons testcenter niet vergeten, dat uniek is in Europa. Daar voeren we niet enkel tests uit voor toepassingen in België en Luxemburg, maar ook voor andere markten waar de eisen inzake lucht-, wind- en waterdichting helemaal anders zijn.”

Nina Timmermans: “Bouwknopen, architecturale uitstraling, brandnormen …: het komt allemaal aan bod bij ons. We zijn tegenwoordig van ontwerp tot uitvoering bij projecten betrokken, waarbij we tal van technische, functionele en esthetische aspecten vanuit verschillende invalshoeken benaderen om tot optimale oplossingen te komen.”

Tot slot: hoe kijken jullie naar de toekomst, zowel persoonlijk als voor het bedrijf in het algemeen?

Christoph Vandenbussche: “Ik voel me helemaal in mijn sas als hoofd van de Belux-afdeling, dus laat mij het maar over het bedrijf hebben. Met Reynaers Aluminium en Forster beschikken we over twee sterke merken. Reynaers Aluminium is al marktleider, dus in dat opzicht is het vooral de bedoeling om onze huidige marktpositie te behouden en te groeien waar mogelijk in de huidige  krimpende markt, met customer centricity en operational excellence als focusdomeinen. Voor Forster is het de ambitie om op termijn eveneens marktleider te worden, dus daar zijn we volop op aan het werken. Los daarvan vind ik het belangrijk om onze medewerkers gemotiveerd te houden en voldoende plezier uit te stralen op de werkvloer. Als we daarin slagen, zullen we onze doelen automatisch bereiken. Daar ben ik rotsvast van overtuigd, want we hebben een erg competente equipe.”

Nina Timmermans: “Voor mij zal de focus ook de komende jaren op de verdere uitbouw en professionalisering van ons projectteam liggen. Daar zijn we goed mee bezig, me dunkt. En mocht ik daar op een gegeven moment op uitgekeken zijn, dan ben ik ervan overtuigd dat er wel weer een andere trein zal passeren waar ik met veel enthousiasme op kan springen. Dat was in het verleden altijd zo en ik ben ervan overtuigd dat dit ook in de toekomst het geval zal zijn.” 

Michel Verheyen: “Net als ons bedrijf mik ik zelf op duurzame groei: blijven meewerken aan uitdagende projecten, kennis blijven opbouwen, nu en dan nieuwe dingen ontdekken … De rest zal zichzelf wel uitwijzen. Ik heb me altijd voorgenomen dat ik iets anders zou gaan doen zodra ik het niet meer leuk vind, maar ik zit hier nog steeds op mijn plaats.”

Niels Vervoort: “Voor mij geldt hetzelfde. Nina en ik zeggen voor de grap tijdens een brainstorm weleens dat we moeten denken als een CEO, wat ons helpt om het grotere plaatje niet uit het oog te verliezen. Achter het laagje humor schuilt toch ook een kern van waarheid, in die zin dat je hier echt wel ambitie kan en mag hebben en ruim voldoende kansen krijgt om (door) te groeien. Bovendien woon ik ook na mijn verhuis uit het ouderlijk huis nog altijd vlak bij de Reynaers Campus, dus laat dat een extra motivatie zijn om hier nog lang aan de slag te blijven (lacht).”    

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Reynaers Aluminium.

Reynaers Aluminium 4 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Reynaers Aluminium 5 Telefoonnummer 015/308.866 E-mailadres info@reynaers.be Website reynaers.be

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten