Een hotelverblijf draait deze dagen niet louter om de overnachting en alle bijbehorende functionele voorzieningen, maar vooral om ‘beleving’. Gasten zijn op zoek naar een unieke, betekenisvolle ervaring en (interieur)ontwerpers trachten hier maximaal op in te spelen, met oog voor algemeen-maatschappelijke evoluties zoals duurzaamheid en digitalisatie. In dit artikel belichten we vijf markante trends op het vlak van hotelinrichting.
Hedendaagse hotels trachten op verschillende manieren het verschil te maken. Zo doorbreken ze steeds vaker de klassieke sequentie lobby-restaurant-gangen-kamers, ten voordele van een modulair interieur waarbij diverse zones en functies in elkaar overvloeien. Zo creëren ze een visueel narratief waarbij elke ruimte deel uitmaakt van een ‘verhaal’. In de praktijk vertaalt dit zich onder meer in een vloeiende circulatie, tactiele materialiteit, doelgerichte zintuiglijke regie (licht, akoestiek, geur …) en strategisch geïmplementeerde microsettings die niet louter als decor fungeren, maar als oriëntatiepunten die de nodige samenhang creëren (zoals leuke koffiecorners). Daarnaast is er tevens aandacht voor ruimtelijke flexibiliteit. Denk aan kamers die eenvoudig kunnen worden omgetoverd tot (co)werkplekken of lounges dankzij multifunctioneel meubilair, inklapbare bedden en verplaatsbare wanden.

Bij het inrichten van hotels wordt steeds vaker voor een lokale touch geopteerd. In plaats van dure en/of milieubelastende exotische varianten te gebruiken, zetten ontwerpers de eigenheid van een plek in de verf door te kiezen voor regionale kunstobjecten en ambachtelijke maatwerkelementen, plaatselijke steen- en houtsoorten en een herkenbare vormentaal. Zo creëren ze niet enkel een identiteit die aansluit bij de omringende context en cultuur, maar maken ze onderhoud en vervanging ook meteen een stuk eenvoudiger. Een aanverwante ontwikkeling is ‘soft minimalism’: rustige, bescheiden interieurs met strakke lijnen, eenvoudige vormen, natuurlijke texturen en een beperkt kleurenpalet, inclusief continuïteit tussen de binnen- en buitenomgeving om de hotelbeleving verder te versterken.
Comfort is hét ordewoord in hotelomgevingen en bijgevolg wordt alles in het werk gesteld om dit te optimaliseren. Dat gaat erg breed, van een aangename binnentemperatuur over een piekfijne akoestiek tot kleur- en materiaalkeuzes die de gezondheid, het mentaal welzijn en de slaapkwaliteit van de gasten ondersteunen (lage VOC-emissies-, zachte tactiliteit, visuele rust …). Een belangwekkende tendens in dit verband is de opmars van de biofiele ontwerpfilosofie, waarbij de connectie tussen mens en natuur centraal staat. Dit komt tot uiting via de integratie van natuurlijke elementen zoals planten, hout, water, natuurlijk licht en organische vormen. Ook in (semi)buitenruimtes zoals binnentuinen, patio’s, passerelles enzovoort wordt deze lijn doorgaans gretig doorgetrokken.

In de hospitalitysector is duurzaamheid niet langer optioneel, maar een conditio sine qua non. Naast het energetische plaatje, waarbij de focus ligt op een minimalisatie van de energievraag in combinatie met energie-efficiënte en bij voorkeur fossielvrije technieken, behelst dit nog een heel aantal andere aspecten. Denk onder meer aan natuurlijke lichtinval, binnenluchtkwaliteit, reductie van de totale CO2-footprint en de toepassing van circulaire bouwprincipes (ruimtelijke flexibiliteit in functie van toekomstige herinrichtingen of reconversies, materiaalhergebruik, recupereerbare bouwelementen, omkeerbare verbindingen …). De kunst is om op een verfijnde manier aan alle bijbehorende eisen te voldoen. Industriële interieurs met ventilatie- en andere kanalen als kenmerkende esthetische elementen en stijlvolle branddeuren zijn hier mooie voorbeelden van.

Tot slot zoomen we nog even in op de voortschrijdende digitalisatie, een trend die ook in het hotelwezen alomtegenwoordig is. Zo bestaan er tal van intuïtieve en gebruiksvriendelijke technologische snufjes die het verblijf van de gasten nog een stuk aangenamer en gedenkwaardiger kunnen maken. Selfservicecheck-ins en keyless entry via de smartphone of biometrie zijn intussen al in heel wat hotels ingeburgerd, net als domoticatoepassingen en douches die te bedienen zijn via een digitaal touchscreen. Gezien de steile opmars van artificiële intelligentie en het Internet of Things mogen we de komende jaren ongetwijfeld nog heel wat spannende nieuwigheden verwachten, zoals AI-conciërges, schoonmaakrobots en steeds verdere personalisatie (dynamic pricing, slimme kamers, tips voor activiteiten …).