Platform voor de bouw
Nieuwe parkeergarage zet de toon
Het parkeergebouw heeft een capaciteit van 1.818 plaatsen.

Nieuwe parkeergarage zet de toon

De site van UZ Gent zal de komende jaren een metamorfose ondergaan. Intussen is het eerste deel van het masterplan afgewerkt: een gloednieuwe parkeergarage voor het personeel met een capaciteit van 1.818 plaatsen. Het betrof een Design & Build-opdracht waarbij de bouwheer zelf voor het ontwerp en de bouwvergunning zorgde. Er zat voor de aannemer heel wat druk op de ketel, want de oplevering moest binnen de 475 kalenderdagen na de toewijzing van de opdracht gebeuren.

Het nieuwe parkeergebouw met negen bouwlagen vervangt het bestaande parkeerterrein voor het personeel aan de rand van de campus. “Er werd gekozen voor een hoofdstructuur uit verticale en horizontale metalen profielen die RF60 behandeld zijn”, vertelt Kurt Ornelis, senior projectleider bij Wyckaert. “Voor de vloeropbouw gebruikten we welfsels met een lengte van 14 meter en een dikte van 40 cm, met een druklaag in helling die varieert van 32 tot 8 cm. De parkeerplaatsen zijn bereikbaar met drie liften en vijf trapkernen met betonnen trappen. Een metalen spiraaltrap vormt de blikvanger van het parkeergebouw. Verder is er op elke verdieping een technisch lokaal voorzien én werd op het gelijkvloers een sanitair blok ingericht.”

Uitzonderlijke HEM-profielen

De metalen kolommen werden gelakt in RAL 9010 en de trapzalen kregen metalen toegangsdeuren. De toegangswegen en uitrit bestaan uit uitgewassen beton. Op het gepolierde beton werd op verdiepingen 1 tot en met 7 een epoxy als vloerafwerking aangebracht en de dakverdieping kreeg een PMMA voor de waterdichtheid. Elke parkeerplaats is voorzien van een sensor die aanduidt of de plaats al dan niet vrij is. “Om stabiliteitsredenen werden de metalen HEM-profielen speciaal voor dit project geproduceerd”, vervolgt Kurt Ornelis. “Ze wegen maar liefst 519 kg/meter!”

De beschikbare ruimte om te werken en materialen op te slaan, was quasi nihil.

Project met specifieke uitdagingen

Wyckaert fungeerde als coördinator: alle werken werden door onderaannemers uitgevoerd. Dat betekent geenszins dat het parkeergebouw een eenvoudige opdracht was. “Integendeel”, aldus Kurt Ornelis. “Een uitvoeringstermijn van 475 kalenderdagen was echt wel krap voor een dergelijk project. Zeker als je weet dat er totaal geen stockageruimte op de werf was, terwijl er ongeveer 2.700 welfsels van 14 meter nodig waren! Daarom hebben we deze – samen met het staal – tijdelijk gestockeerd op een gehuurd terrein op het ‘eilandje’ in Zwijnaarde. Het was de enige oplossing, maar niet meteen de meest ideale omdat we alles ‘just in time’ naar de werf dienden te transporteren.

Aangezien er slechts drie welfsels per keer op een trailer konden, vereiste dit heel wat ritten. In totaal hebben we zo’n negenhonderd ritten moeten uitvoeren, inclusief de transporten van beton, wapening, grondverzet … Een andere uitdaging was dat het UZ-personeel de site via de werf moest oprijden. Daarom moesten we een tijdelijk portiek bouwen waaronder deze wagens konden passeren. Na verloop van tijd werd dit afgebroken en moest het UZ-personeel onder het nieuwe gebouw door rijden … terwijl we nog aan het bouwen waren. Het hoeft geen betoog dat dit extra veiligheidsvereisten met zich meebracht.”

Referentie naast de deur 

Dankzij de toepassing van BIM in combinatie met de enorme expertise van Wyckaert slaagde het bouwbedrijf erin om de opdracht tot een goed einde te brengen. “Elke opdracht beschouwen we als een referentieproject waarop alle betrokken partijen trots moeten kunnen zijn”, aldus Kurt Ornelis. “Maar het parkeergebouw van UZ Gent betekent voor Wyckaert toch nog een tikkeltje meer dan andere realisaties. Niet alleen is het een referentie die al van ver opvalt. Ook moet iedereen die onze burelen bezoekt er passeren. Kortom: met dit project hebben we een bijzonder mooi visitekaartje dat zich amper 300 meter van onze uitvalsbasis bevindt.”     

Mennens Belgium – Valbeveiliging

Veiligheid staat centraal in het nieuwe parkeergebouw van UZ Gent. Daarom is een bijzonder stevige en duurzame oplossing tegen doorval en indringing voorzien: ‘Webnet’ van het Zwitserse Jakob AG. Dit roestvrijstalen product wordt in ons land exclusief verdeeld en geïnstalleerd door Mennens Belgium uit Zwijndrecht, een bedrijf dat zich ook in hijs- en heftoepassingen specialiseert. “We staan voor een aanpak met een korte keten en oog voor detail”, vertelt projectingenieur Lieven Somers. “Om een maximale kwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen, worden alle opdrachten uitsluitend door eigen mensen uitgevoerd. De werf van het parkeergebouw was de grootste die we ooit in ons twintigjarige bestaan hebben uitgevoerd: in totaal hebben we zo’n vierduizend werkuren aan deze realisatie gespendeerd. Dankzij een grondige detailbepaling op voorhand, een minutieuze afstemming met de staalconstructeur en een efficiënte coördinatie met de werf konden we dit project probleemloos binnen de vooropgestelde deadlines en naar tevredenheid van alle betrokken partijen afwerken. Uiteindelijk plaatsten we 9970 m² ‘Webnet’ met een diameter van 1,5 mm en maaswijdte van 80 x 141 mm als verticale doorvalbeveiliging op niveau 1 tot en met 7. Daarnaast installeerden we op het gelijkvloers nog eens 310 m² ‘Webnet’ met eenzelfde diameter, maar een maaswijdte van 40 x 75 mm
tegen indringing.”

Almaroma – Markeringen en signalisatie

Wat zou een parkeergebouw zijn zonder duidelijke en vooral duurzame markeringen? Om op dit vlak op veilig te spelen, werd Almaroma uit Oosterzele ingeschakeld. “Het was niet onze eerste opdracht voor deze bouwheer”, aldus zaakvoerder Matthias Beck. “Voor ons was dit dan ook een mooie bevestiging van vertrouwen en opnieuw een opportuniteit om onze sterktes in planning, uitvoering en communicatie te demonstreren.” Almaroma stond in voor alle markeringen op de vloeren, waaronder lijnen, cijfers, pijlen, haaientanden, logo’s mindervaliden … Alles werd in duurzame tweecomponentenverf van gereputeerde merken uitgevoerd, in overeenstemming met de geldende normen en technische voorschriften. “Technisch gezien liep alles over rolletjes. Dergelijke markeringen zijn dan ook onze corebusiness. De uitdaging zat ‘m vooral in de planning. De uitvoering diende immers gefaseerd te gebeuren om de hinder tijdens andere werkzaamheden te beperken. Gelukkig is ook dit een van onze sterktes waarmee we het verschil maken!”

TECHNISCHE FICHE

Bouwheer UZ Gent (Gent)
Architect assar architects (Brussel, Antwerpen, Parijs, Luik, Luxemburg)
Hoofdaannemer(s) Wyckaert (Gent)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten