Op 20 juni vond op de voormalige site van General Motors in Antwerpen de langverwachte opening van Experience Factory plaats. Dit veelzijdige entertainmentcenter van 20.000 m² herbergt onder meer een e-kartingcircuit dat drie verdiepingen bestrijkt en meer dan 1,1 kilometer lang is, waarmee het zich op Europees niveau meteen het grootste in zijn soort mag noemen. Deze ambitieuze realisatie kwam tot stand dankzij de expertise van houtbouwspecialist Rose’s Natural Homes, dat verantwoordelijk was voor het ontwerp en de uitvoering van meerdere grootschalige structurele elementen in CLT: een mezzaninevloer van 3000 m², een brandgang van 120 meter lang en twee evacuatietrappenhuizen van 12 meter hoog. In totaal werden er maar liefst twintig vrachtwagens CLT geleverd op de werf.
Dit project ging gepaard met bijzonder hoge eisen op technisch, economisch en logistiek vlak. Daarnaast vergde het ook een uitzonderlijk aanpassingsvermogen van de uitvoerende teams. “Na een diepgaande studie van de behoeften stelden we de klant een kostenefficiënter alternatief voor, zonder afbreuk te doen aan de vereiste technische prestaties”, vertellen Luc Rose en Maxime Cruysmans, respectievelijk CEO en ingenieur-projectleider bij Rose’s Natural Homes.
“Een van de grootste uitdagingen was dat de volledige structuur brandwerend (RF) moest zijn”, legt Maxime Cruysmans uit. “De mezzaninevloer moest 60 minuten brandweerstand bieden, terwijl de brandgang en de evacuatietrappenhuizen zelfs 120 minuten moesten weerstaan. Dankzij voldoende dikke CLT-panelen – tot wel 16 cm – konden we dit perfect realiseren.”
Ook de logistiek op de werf vormde een complex gegeven. “Onze werkzaamheden vonden plaats op een hoogte van 21 meter, in een volledig gesloten omgeving, wat tot belangrijke beperkingen op het vlak van aanvoer en montage leidde. We moesten onze geprefabriceerde structuren onder meer tussen bestaande metalen vakwerken manoeuvreren, wat de plaatsing aanzienlijk bemoeilijkte.”
Voor het bovenste deel van de trappen, die zich in het midden van het gebouw bevinden, werd een torenkraan van 60 meter hoog ingezet. De plaatsing gebeurde via het dak, door een opening in het plafond. “Een delicate operatie, die we tot in de puntjes hebben voorbereid met behulp van geavanceerde 3D-modellen en die vervolgens tot op de millimeter nauwkeurig werd uitgevoerd door onze teams op de werf”, voegt Luc Rose toe.
Luc Rose kijkt met veel voldoening terug op dit bijzondere project: “Met beide bouwheren – zowel Erwin Beerens als ProKarting – is de samenwerking vlot verlopen. In het geval van ProKarting heeft die zelfs al een vervolg gekregen, want we hebben onlangs een gelijkaardige constructie uitgewerkt voor een kartingcircuit in Zürich. Bij Rose’s Natural Homes staan we bekend om onze capaciteit om technisch uitdagende projecten tot een goed einde te brengen en concrete, projectgerichte oplossingen aan te bieden. Daar zijn we trots op.”