In opdracht van de Vlaamse Waterweg namen Renotec en Vastmans Betonvloeren de Scheldebrug in Temse onder handen voor een grondige renovatie. Voor de druklaag tussen beton en asfalt werd een beroep gedaan op de producten van het Oost-Vlaamse Adfil, ontwikkelaar en producent van hoog performante vezels voor de wapening van stortklaar beton, spuitbeton en prefab elementen. Durus EasyFinish-macro-vezels en Crackstop M Ultra-microvezels werden gecombineerd en zorgden voor een efficiënt en duurzaam resultaat.
De Scheldebrug verbindt Temse in het Land van Waas met Bornem en Klein-Brabant. Ze is met haar 365 meter de langste brug van België en de laatste vaste, bovengrondse oeververbinding naar de zee toe. Voor een perfecte renovatie had de brug een scheurvrije en waterdichte druklaag nodig tussen het constructieve beton en de asfaltdeklaag. De macro- en microvezels van Adfil lenen zich perfect tot het duurzamer maken van de oversteek. De innovatieve vezels overbruggen scheuren, voorkomen het binnendringen van water en zorgen ervoor dat er geen vroegtijdige schade optreedt. Adfil koos voor een combinatie van Durus EasyFinish-macrovezels en Crackstop Ultra M-microvezels als alternatief voor conventionele staalmatten om zo een duurzame, scheurvrije en waterdichte betonlaag te bekomen.
“Een dosering van 4 kilogram Durus EasyFinish en een extra 600 gram Crackstop Ultra M zorgden voor een efficiënt resultaat”, aldus Jeroen Smet, technical sales director bij Adfil. “De variabele dikte van de druklaag zou de correcte installatie van een staalnet bijna onmogelijk maken. Het gebruik van vezels als alternatief voor wapeningsnetten maakt het werk veel sneller, veiliger en milieuvriendelijker. Macrovezels voorkomen onmiddellijk – zelfs vanaf het eerste uur in het vers beton – microscheurtjes, die dus niet kunnen uitgroeien tot volwaardige scheuren, met aanzienlijke schade en kostelijke reparaties als gevolg.”
Het doseren van de macro- en microvezels gebeurt in de betoncentrale, wat een constante kwaliteit op de bouwplaats garandeert. Geen wapeningsnetten betekent ook meteen een goede toegankelijkheid voor de vrachtwagenmixer. Het vezelversterkte beton maakt bovendien lichter werk op de bouwplaats mogelijk. Ergonomisch verantwoord, tijd- en bijgevolg ook kostenbesparend werk dus. Na het pompen en een eerste afwerking wordt het oppervlak van de druklaag definitief gedicht door middel van powerfloating. Het scheurvrije oppervlak kan vervolgens na twee weken bedekt worden met de asfaltlagen.
De Durus polypropyleen macrosynthetische vezels van Adfil zorgden voor een revolutie in de betonbouw. Deze macrovezels bieden superieure prestaties, kostenbesparingen en gezondheids- en veiligheidsvoordelen voor betonleveranciers, aannemers en ontwerpers. Durus EasyFinish is uiterst eenvoudig te verwerken en toe te passen. De wapening wordt kant-en-klaar in het beton gemengd of kan ter plaatse worden toegevoegd. Een groot voordeel ten opzichte van wapeningsnetten, die verkeerd kunnen worden geplaatst. De vezels zijn inert en zijn daardoor 100 % roestvrij. Dit zorgt voor een lange levensduur. Durus EasyFinish heeft ook aanzienlijk minder opslagruimte nodig dan stalen wapening en elimineert het risico op letsels door struikelen, vallen en snijden, zoals bij stalen wapeningsnetten.
Het Adfil-assortiment microsynthetische betonwapening omvat een reeks hoogwaardige monofilament polypropyleenvezels die op de markt worden gebracht onder de naam Crackstop M. Deze vezels dienen als alternatief voor scheurvormend gaas en verbeteren de oppervlakte-eigenschappen en duurzaamheid van cementgebonden producten. Bovendien verminderen ze het optreden van plastische krimp en plastische zettingsscheuren aanzienlijk. Voor een optimale dispersie en hechting in het beton zijn de vezels gecoat met surfactant.
De vezels van Adfil, maximaal enkele centimeters lang, zijn gemaakt van polypropeen. Het productieproces wordt continu onder het vergrootglas gelegd en innovatie is een rode draad doorheen het werk van Adfil. Door die drang naar ontwikkeling zijn er steeds minder vezels nodig om beton te verstevigen. “We proberen de samenstelling en de vorm van de vezels voortdurend te verbeteren. Daarvoor doen we een beroep op een eigen betonlabo. Terwijl je vijftien jaar geleden nog makkelijk 10 kg/m³ beton nodig had, is dat vandaag nog ‘maar’ 2,5 tot 3 kilogram. We monitoren heel sterk wat de vezels in het beton exact doen. De resultaten van de testen die we op beton uitvoeren, gebruiken we in berekeningen die we ook gratis aanbieden aan onze partners. Zo beschikken zij over een onderbouwde berekening die een volwaardige alternatieve oplossing voor een project kan bieden”, besluit Jeroen Smet.