Toyota en Lexus zijn automerken die in de lift zitten. Met de bouw van een tweede vestiging in Zaventem speelt het Brusselse Toyota City in op deze positieve trend. Het is een showroom geworden die bovengenoemde merken met allure vertegenwoordigt. Duurzaamheid, smaak en comfort zijn dan ook de codewoorden om deze realisatie te omschrijven.
De Toyota-zijde is afgewerkt met een semitransparante witgelakte aluminiumbekleding, die overigens ook dienstdoet als zonwering.
Toyota City Zaventem is gevestigd aan de Leuvensesteenweg, op een perceel van 77 are waar zich vroeger een groothandel voor bevestigingsmaterialen en gerelateerde producten bevond. Dit gebouw is helemaal afgebroken om plaats te maken voor een pand met drie bouwlagen. “Het complex omvat een kelder met parking voor stock- en tweedehandswagens, een showroom en kantoren op het gelijkvloers en een mezzanine met keuken, die uitgeeft op een buitenterras”, vertelt Thierry Martin van FCM Architects. “Boven op de showroom is een groendak van 500 m² aangebracht. Aan de achterzijde is een werkplaats geïntegreerd die toekomstgericht geconcipieerd en ingericht is. Zo omvat ze onder meer een onderhoudsbrug voor wagens die op waterstof rijden, ruimtes om afval te sorteren, een aparte carwashinstallatie, een nachtleveringszone voor materiaal, opbergruimtes voor diverse types olies …”
De trapeziumvorm van het gebouw komt mooi tot uiting aan de Toyota-zijde.
Gezien de vorm van het perceel kreeg het gebouw een trapeziumvorm. Met een benutbare oppervlakte van 5.635 m² (volledige concessie) was er plaats voor een erg ruime showroom die Toyota City toelaat om de merken op een erg representatieve wijze voor te stellen aan de klanten. “De kelder is opgetrokken in een betonstructuur, terwijl er op de bovengrondse niveaus met een staalstructuur gewerkt is”, legt Thierry Martin uit. “De gevel aan de straatkant is zo ontworpen dat hij met zijn verdiepingshoge beglazing een maximale commerciële zichtbaarheid genereert. Dankzij een verschillend kleur- en materiaalgebruik is het onderscheid tussen beide merken in één oogopslag duidelijk. De Lexus-kant kreeg een luifel met zwarte aluminium gevelcassettes, terwijl de Toyota-zijde is afgewerkt met een semitransparante witgelakte aluminiumbekleding, die overigens ook dienstdoet als zonwering. De zijgevels bestaan uit geïsoleerde gevelpanelen, afgewisseld met zwarte sectionale poorten en toegangsdeuren. Aan de Lexus-zijde zijn deze in het zwart uitgevoerd, aan de Toyota-zijde in het wit. De achterkant van het gebouw is bekleed met grijze beton- en geïsoleerde sandwichpanelen om een industriële look te creëren.”
De Toyota showroom is nauwkeurig volgens de voorschriften van het merk ingericht.
De showroominrichting gebeurde volledig volgens de voorschriften van de merken. Toyota kreeg witte keramische tegels, witgeschilderde gipskartonwanden en glazen wanden voor de onderverdeling van de kantoren. “De lat van Lexus ligt erg hoog”, aldus Thierry Martin. “Door de creatieve materiaalkeuze breekt de inrichting met het traditionele beeld dat met autoshowrooms geassocieerd wordt. Zo contrasteert de blinkende zwarte vloerbekleding mooi met de witgeschilderde gipskartonwanden. Spiegel- en verlichte spanplafonds, een wandafwerking in reliëfvorm en verlichte lichtkoven maken het visuele plaatje compleet.”
In het atelier zorgt een grote lichtstraat voor een natuurlijke lichtinval.
Cosimco, een algemeen aannemer (klasse D8) die deel uitmaakt van de Willemen Groep, was verantwoordelijk voor de realisatie van het project, vanaf de grondwerken tot en met het laatste likje verf en de buitenaanleg. “Enkel de uitrusting van het atelier gebeurde door een nevenaannemer omdat dit specialistische materie is”, vertelt projectleider Brecht Van de Kerckhove. “De volledige ruwbouw is door onze eigen mensen gerealiseerd, en de rest van de werken viel onder onze coördinatie. De staalconstructie, gevelbekleding, glasgevels en betongevels zijn prefab uitgevoerd. Om deze materialen perfect op elkaar af te stemmen, hebben we de voorbereiding, aansturing en detaillering bewust in eigen beheer gehouden.”
De blinkende zwarte vloerbekleding van de Lexus-showroom contrasteert mooi met de witgeschilderde gipskartonwanden.
“Bouwtechnisch vormde Toyota City niet de allergrootste uitdaging, maar de planning was dat des te meer. We kregen de opdracht half april 2017 toegewezen, en op 8 januari 2018 is de showroom van Lexus al geopend naar aanleiding van het autosalon”, legt Brecht Van de Kerckhove uit. “In maart was de volledige site operationeel, wat betekent dat we dit hele project in 125 werkdagen gerealiseerd hebben. Het is evident dat deze strakke deadline het werfteam sterk onder druk zette. De meest hectische periode was toen de showroom van Lexus al open was en de rest van het gebouw nog moest worden afgewerkt. De krappe planning vergde bovendien enkele creatieve ingrepen. Zo is de vloerverwarming opgewarmd door een externe verwarmingsinstallatie om de droogtijd van de cementgebonden chape van acht weken naar tien dagen te herleiden. De gyprocwanden zijn vanaf de vloerplaat opgebouwd. Hierbij zijn de metalen structuren en 15 cm houten afboordingen geplaatst om de PUR en chape aan te werken, wat ons toeliet om acht weken vroeger met de bekabeling te starten. Dergelijke uitdagingen, die flink wat creativiteit en denkwerk vereisen, maken ons werk echter extra interessant. Als het resultaat dan ook nog eens ongelooflijk positief uitvalt, zoals bij Toyota City, zijn we achteraf eens zo trots op de realisatie.”
Het spiegelplafond in de Lexus-showroom is zeer bijzonder.
De kantoren van Lexus zijn afgewerkt in reliëfvorm.