Sinds zijn oprichting in 1949 heeft Fermax zich ontwikkeld tot een toonaangevend merk in intercom en beveiliging. “Onze parlofonie- en videofoniesystemen en domoticaoplossingen combineren gebruiksgemak met technologische innovatie. Dat resulteert in een slimme, comfortabele en veilige woon- en werkomgeving”, vertelt David Vaeremans, zaakvoerder bij Fermax België. Het merk blijft zich onderscheiden met maatwerkopties en uitgebreide ondersteuning voor installateurs.
Fermax is een Spaans bedrijf, opgericht in 1949 door Fernando Maestre, dat gespecialiseerd is in parlofonie- en videofoniesystemen, toegangscontrole, domotica en connectivity-oplossingen voor de woon- en werkomgeving en de tertiaire sector. Op 75 jaar tijd is Fermax uitgegroeid tot een toonaangevend merk in de sector van intercom en beveiliging, met een sterke focus op innovatie, technologie en design. “We hebben een ruim assortiment van audio- en videofoniesystemen voor elke behoefte, met basis- en geavanceerde functies. Als fabrikant richten we ons op de professionele markt, zowel op de vakman als de groothandel”, zegt David Vaeremans.
Fermax heeft zeven internationale vestigingen en is actief in tachtig landen via distributeurs en agenten. Fermax België, gelegen in het Vlaams-Brabantse Galmaarden, biedt dezelfde hoogwaardige producten en diensten als het moederbedrijf, met specifieke aandacht voor de Belgische markt. “We verdelen en servicen enerzijds de producten van Fermax, waaronder audio- en video-intercomsystemen, deurstations en belpanelen en toegangscontrolesystemen. Die worden gebruikt om de communicatie en veiligheid te verbeteren in diverse residentiële en commerciële toepassingen. Daarnaast bieden we de domoticasystemen van Dobiss aan. Die combinatie is een troef, want zo kunnen we de video- en parlofonie via de producten van Fermax integreren in het domoticasysteem, waardoor de bediening gebeurt via één scherm. Zo wordt de woning slimmer en comfortabeler. Technisch gezien is dit een tweedraadsoplossing, wat neerkomt op een eenvoudige installatie en programmatie. Lees: tijdswinst voor de installateur en een kleinere foutenmarge. We verkopen onze oplossingen ook in een handig pakket met alle benodigde elementen voor de installatie”, vertelt productmanager Jurgen Vitrier.
“Om relevant te blijven in een concurrentiële markt spelen we onze sterktes uit”, gaat David Vaeremans verder. “Fermax biedt ten eerste een uitgebreid scala aan producten. Die diversiteit, met toch een duidelijke focus op communicatie en veiligheid, stelt ons in staat om aan de uiteenlopende behoeften van zowel residentiële als commerciële klanten te voldoen. We kunnen ook op maat van de Belgische markt werken, zelfs al zijn we een internationaal bedrijf. We bieden talloze mogelijkheden voor het toestel: met of zonder scherm, met hoorn of handenvrij, een belpaneel met knoppen of touchscreen … De klant kan telkens kiezen tussen met of zonder wifi voor het doorschakelen van de oproepen naar de smartphone. Ook op het vlak van materiaal en kleur is er veel keuze.” Indien gewenst kan Fermax maatwerk leveren, bijvoorbeeld als het systeem in een bestaande opening moet passen. Bovendien zijn alle oproep- en antwoordposten verkrijgbaar in een model dat geschikt is voor zowel slechtzienden als slechthorenden. “Door deze unieke eigenschappen en sterke punten slaagt Fermax erin om zich te onderscheiden van de concurrentie en een leidende positie te behouden in de sector van intercom en beveiliging”, aldus David Vaeremans.
Fermax staat bekend om zijn uitgebreide technische ondersteuning en klantenservice. “We hebben een toegewijd team van specialisten die de installateurs helpen bij de configuratie. Daarnaast bieden we trainingen en opleidingen aan om ervoor te zorgen dat onze producten correct worden geïnstalleerd. Dit vergroot de tevredenheid en het vertrouwen van de klanten in onze producten”, besluit Jurgen Vitrier.