Van eenmanszaak tot Europese speler op het vlak van bevestigingsmaterialen in net geen zeventig jaar tijd. Dat vat het traject samen dat pgb-Europe in drie generaties aflegde. Vanuit het logistieke centrum in Melle worden alle afdelingen aangestuurd: een eigen productiesite in Polen, een verkoopafdeling in Frankrijk en een sourcing office in Azië. Het bedrijf onderscheidt zich door zijn vooruitstrevende aanpak, een uitgebreid productassortiment dat de hele industrie bedient en een onberispelijke service. “We gaan er prat op dat onze producten lang meegaan”, aldus Johannes Heye, medebestuurder bij pgb-Europe.
In 1956 richtten Marcel Pennoit en Henriette Grootaert een boutenhandel op. Hun zaak werd in 1983 overgenomen door zonen Marc en Luc. Anno 2024 staan Frederik Pennoit, Vincent Pennoit en Johannes Heye aan het roer, de derde generatie van de intussen internationaal gerenommeerde specialist in bevestigingsmaterialen. Al die tijd stonden kwaliteit en gedrevenheid voorop in de missie en visie van pgb-Europe. “Onze producten gaan heel breed en heel diep, waardoor we de complete industrie bedienen”, vertelt Johannes Heye. “Bovendien hebben we een sterk eigen merk. Onze naam staat op onze producten als een kwaliteitsgarantie voor de klant. Vast is vast, niets daartussenin. We nemen ons metier heel serieus, pgb is een merk waar we trots op zijn.”
Naast een enorm uitgebreid assortiment van ruim 35.000 voorraadartikelen zet pgb ook sterk in op zijn dienstverlening. Zowel digitaal als fysiek zet het bedrijf alles op alles om correcte en accurate informatie te verlenen. Johannes Heye: “Via de webshop of de pgb-app kunnen professionals heel veel informatie over alle artikelen en toepassingen terugvinden. Daarnaast beschikken we over een uitgebreid dataplatform waar onze klanten gebruik van kunnen maken. Ook voor maatwerk zijn ze bij ons aan het juiste adres. Hoewel we over een enorm productassortiment beschikken, denken we met de vakman mee in functie van een oplossing op maat van zijn specifieke probleem. We deinzen er niet voor terug om dit unieke ontwerp voor hem te ontwikkelen. We gaan met pgb-Europe een pak verder dan de standaard.”
De bevestigingsmaterialenspecialist groeit enorm en wil dat blijven doen. Automatisatie is heel sterk verweven in de werking en pgb-Europe bouwt hier steeds op verder. “In 1997 hadden we al een compleet papierloos magazijn. Dat was toen behoorlijk vooruitstrevend. In 2000 lanceerden we onze eerste b2b-webshop. Sinds 2007 hebben we een automatisch pickingmagazijn. Dat betekende een grote stap vooruit qua snelheid en foutloze verwerking van orders. Een tweede uitbreiding volgde in 2017 met een volautomatisch pallettenmagazijn voor stockage. Momenteel leggen we de laatste hand aan een nieuw automatisch OSR-magazijn van Knapp, waar we met innovatieve shuttles zullen werken. Dat moet in het voorjaar van 2025 operationeel zijn. We kijken al vooruit om dan ook robotpicking te integreren. Al deze maatregelen garanderen een optimale workflow en het behoud van onze ervaren, gedreven personeelsleden. Want dat is onze grootste drijfveer: meer kunnen doen met dezelfde mensen. Dankzij deze optimalisaties wordt hun werk aangenamer, efficiënter en beter.”
Kwalitatieve producten, ervaren personeel en een optimale werking maken van pgb-Europe een veerkrachtige onderneming. Zelf vindt het bestuur dat evident. “Sinds onze oprichting gaan we op zoek naar toegevoegde waarde, voor onszelf en onze klanten. Dit verloopt altijd heel organisch, maar wel structureel. Je moet als onderneming wel vooruitstrevend zijn, want er komt enorm veel op ons af. Denk aan veranderende wetgeving, digitalisering, de uitdagingen van de arbeidsmarkt, verplichte ESG-rapportering … Met pgb-Europe zetelen we in verschillende commissies. Zo nemen we voorsprong en schakelen we snel als het nodig is. Zowel op het vlak van service als productgamma staan onze radars open voor innovatie, met de bedoeling om toekomstgericht te blijven ondernemen. Ook die garantie bieden wij.”