Soms is een architecturaal concept zo goed uitgedokterd dat de bouwheer beslist om de kwaliteit ervan te dupliceren. Dat was alvast het geval bij Vanomobil, dat zijn nieuwe showroom in Lokeren bouwde volgens hetzelfde concept dat voor de vestiging in Deerlijk was uitgewerkt. Ook hier staan transparantie, comfort voor klant en medewerkers, een optimale benutting van de beschikbare ruimte en duurzaamheid dus centraal.
Toen Vanomobil in 2019 zijn hoofdzetel in Deerlijk bouwde, was het wensenpakket omvangrijk en uitdagend. “Onze medewerkers zijn onze grootste asset”, vertelt zaakvoerder Ignace Coudron. “Daarom wilden we een gebouw dat praktisch is, samenwerking bevordert en de looplijnen minimaliseert. We vonden het ook enorm belangrijk dat de klanten een bezoek aan onze showroom – of dat nu voor de aankoop of het onderhoud van een mobilhome is – als een ervaring beleven. Onze corebusiness is nu eenmaal het verkopen van een goed gevoel, geluk en plezier. Architect Wim Lahousse besloot een concept van ‘binnen naar buiten’ te ontwikkelen: de buitenkant werd afgestemd op de binnenkant in plaats van omgekeerd. Hij ging erg ver in de vertaling van ons eisenpakket naar een architecturaal ontwerp. Voor hij aan de slag ging, heeft hij enkele dagen bij ons ‘gelogeerd’ om onze manier van werken en de behoeften van de klanten in kaart te brengen. Het resultaat is een showroom die perfect reflecteert wat we voor ogen hadden. Toen we vorig jaar naar aanleiding van een acquisitie een nieuwe vestiging in Lokeren wilden bouwen, hebben we niet lang moeten nadenken: het moest en zou een ‘kopie’ van de showroom in Deerlijk worden. Weliswaar kleiner en afgestemd op de driehoekige vorm van het perceel dat we in Lokeren hadden aangekocht.”
De showroom dient zich aan als een rechthoekig volume met een vloeroppervlakte van 6750 m², verdeeld over twee niveaus. Daarbovenop is een parkeerdak van 1100 m² aangelegd waar een breed assortiment mobilhomes geëtaleerd staat. “In Deerlijk was dit een noodzaak om aan de voorwaarden van het industriepark te voldoen”, vertelt Wim Lahousse, zaakvoerder bij OR Architecten. “Maar het blijkt een ideale manier te zijn om een relatief zwaarder en volumineus product uit de mobiele sector op een onconventionele manier aan de buitenwereld te tonen. Door de mobilhomes letterlijk naar een hoger niveau te tillen, kan je ze van ver zien en is er geen overdaad aan banners nodig om duidelijk te maken wat er verkocht wordt. Het product zorgt zelf voor de publiciteit van het verkooppunt.”
Samenwerken staat centraal in het architecturale concept. De kantoren, sociale ruimtes, vergaderlokaaltjes, het onthaal, een evenementenruimte en een patio zijn in het midden gegroepeerd, tussen de showroom en het atelier. “De vorm van het gebouw werd gestuurd door de vorm van het terrein. We kozen voor een footprint van twee in elkaar geschoven balken waarbij op een zorgvuldige manier de juiste insnijdingen werden gemaakt. Zo kan iedereen overal in de showroom van natuurlijke lichtinval genieten en creëerden we een maximale transparantie”, verduidelijkt Wim Lahousse. “Een grote autolift midden in de showroom zorgt ervoor dat alle mobilhomes op de plaats geraken waar ze moeten worden gestald. Aan de achterkant hebben we een groene zone met waterpartijen voorzien, waarmee we willen inspelen op de corebusiness van Vanomobil: het verkopen van dromen over vakantie.”
De vestiging werd opgetrokken met een betonstructuur die is ingevuld met prefabbetonpanelen. Het geheel werd afgewerkt met zwarte kwartsverf en houten balkstructuren/gevelbekleding.
“In het hele gebouw werd rijkelijk veel glas toegepast”, vervolgt Wim Lahousse. “Gepast meubilair, vele houten accenten en tapijttegels zorgen binnen voor de gewenste gezelligheid. Natuurlijk wilde Vanomobil ook een toekomstgericht en duurzaam gebouw. Daarom is het dak bezaaid met PV-panelen en gebeurt de verwarming/koeling volledig door middel van een warmtepompsysteem.”
Algemene Onderneming De Braeve – Buitenaanleg
Gezien de nieuwe regelgeving inzake buitenaanleg met waterdoorlatende materialen is een specialist ter zake onder de arm nemen geen overbodige luxe. Vanomobil koos voor Algemene Onderneming De Braeve. Dit familiebedrijf uit Lendelede is dan ook al meer dan veertig jaar gereputeerd voor de kwalitatieve uitvoering van uiteenlopende frees- en asfalteerwerken. “Onze sterktes zijn dat we snel kunnen schakelen en altijd meedenken met de klant”, vertelt zaakvoerder Nicolas De Braeve. “Dankzij onze expertise kunnen we alternatieven of optimalisaties voorstellen, waardoor de kwaliteit van de uitgevoerde werken toeneemt zonder dat we het vooropgestelde budget overschrijden. Daarnaast blijven we de reglementeringen op de voet volgen en zoeken we proactief naar oplossingen voor onvoorziene omstandigheden. Zo werden we bij Vanomobil door het vele regenweer in het voorjaar geconfronteerd met een ondergrond die niet voldoende stevig was om een kwalitatieve en duurzame asfaltlaag aan te leggen. Ook gaan we er prat op om altijd de deadline te halen, wat in dit geval toch geen evidentie was. We hadden maar anderhalve maand om de klus te klaren, wat al redelijk krap was. Het vele regenweer stak echter ook stokken in de wielen tijdens de uitvoering. Toch slaagden we erin om de missie tot een goed einde te brengen. In totaal legden we 2386 m² asfalt aan, waarvan 1461 m² van het doorlatende type. Daarnaast installeerden we 1080 m² waterdoorlatende klinkers en 288 m² parkdrainelementen.”